Eataly - ett framtidskoncept

Måste den moderna livsmedelsbutiken se ut som Ica och Coop med ändlösa rader av doftlösa förpackningar? Kanske inte. Mats-Eric Nilsson har funnit den optimala mataffären.

Under strecket
Publicerad
På Eataly i Turin är det inte varumärkena utan själva maten som står i centrum.

På Eataly i Turin är det inte varumärkena utan själva maten som står i centrum.

Foto: MATS-ERIC NILSSON
Annons

Att baxa runt sin kundvagn genom livsmedelshallens långa gångar är sällan någon större njutning. Möjligen kan man få smaka på osten, men i övrigt bjuds inga matupplevelser. Och vem som någonstans i världen har framställt de varor du lägger i korgen får du sällan veta.

Frågan är om vi ens bryr oss. Som konsument står man i ena änden av en svåröverblickbar logistikkedja utan att någonsin få syn på de avlägsna producenter som måste finnas i den andra. Detta har vi blivit så vana vid att det är svårt att tänka sig ett alternativ.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons