Recension

Lady Macbeth från Mtsensk

Under strecket
Publicerad
Annons

Filmad operascen är en variant då opera förs över till video och dvd. Opera som spelfilm med riktiga miljöer är en annan lösning som bland annat Franco Zeffirelli tillämpat med lyckat resultat. Ytterligare en variant hittar man hos den tjeckiske regissören Petr Weigl: opera som spelfilm med riktiga skådespelare i bild och med en operainspelning som ljudspår.
Weigl har gjort den metoden till något av en egen specialitet, med en handfull handfull exempel från 1980- och 90-talen. Ett par av dessa kan man nu uppleva på dvd. Tanken är alltså att var och en gör det den är bäst på. Sångare sjunger. Skådespelare gestaltar rollen i bild. Det fungerar ofta bättre än man kan tro.
Mtislav Rostropovitjs utmärkta inspelning ligger till grund för filmatiseringen av Sjostakovitj-operan Lady Macbeth från Mtsensk med bland annat Nikolai Gedda som Sergej, mannen som inleder ett förhållande med den unga och olyckligt gifta Katerina. Den tjeckiska skådespelerskan Markéta Hrubesová gör huvudrollen med bildliga och karaktärsmässiga förtjänster. Petr Weigl klär av paret och räds inte det pornografiska i scener som hade fått Pravdas redaktion att koka – samt tagit livet av Stalin snarare än bara gjort honom förbannad (som den där gången 1936). Men att nymfetten Hrubesová i huvudrollen har Galina Visjnevskajas mörktonade, mogna sopran i strupen är knappast övertygande.

Annons

I övrigt finns mycket att hämta i denna dramatiska och överlag starka filmatisering. Tyvärr har inte utgivaren ansträngt sig på den tekniska sidan: det är en enkel överföring från video till dvd, till synes utan digital putsning och utan textningsalternativ (den är textad på engelska).
Jämnare och tekniskt mer förfinad är Decca-utgåvan av Petr Weigls filmatisering av Tjajkovskijs Eugen Onegin. Rent briljant är till exempel gestaltningen av Lensky, på Sir Georg Soltis inspelning tolkad av Stuart Burrows och i bild av Emil Horváth: ta bara scenen där Lensky sjunger ut sin sorg över förlorad ungdom och olycklig kärlek. Även den mest hårdhudade torde kapitulera när Lenskys naiva ögon, i djup snö bland långa rader av vintriga björkar, möter kameran. Med ett underspel som få sångare skulle ha varit mäktiga fångas tittaren/lyssnaren hjälplöst in. Också Tatjana, spelad av Magdaléna Vásáryová och sjungen av Teresa Kubiak, får en rörande och stark gestaltning.
I Eugen Onegin finns med andra ord många argument för Petr Weigls tilltag att göra opera till spelfilm med skådespelare. En bra inspelning har blivit en bra film. Och till skillnad från Lady Macbeth finns här bland annat surroundljud och sex textningsalternativ.

Annons
Annons
Annons