Annons

E-sport: Så funkar den nya miljardindustrin

I slutet av juli blev Kyle ”Bugha” Giersdorf världsmästare i Fortnite – och 29 miljoner kronor rikare.
I slutet av juli blev Kyle ”Bugha” Giersdorf världsmästare i Fortnite – och 29 miljoner kronor rikare. Foto: Epic Games/TT

Turneringar i Fortnite, Dota 2 eller Counter-strike. Storbolag satsar hundratals miljoner i prispengar till de e-sportturneringar där de bästa dataspelarna ska koras. Varför? Det handlar om ren, skär marknadsföring.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Koreanska SK Telecom möter kinesiska Royal Club på Staples Center i Los Angeles.

Foto: Mark J. Terrill/TT

Svenska Counter-Strikelaget NiP möter sina fans under en turnering i Malmö Arena.

Foto: Björn Lindgren/TT

292 miljoner kronor. Så mycket pengar låg i den rekordstora prispotten när VM i Fortnite avgjordes nyligen. I slutet på augusti kommer rekordet slås av ”The International” i Dota 2, där prispotten väntas landa på cirka 335 miljoner kronor.

Över 600 miljoner till världens bästa dataspelare bara på två turneringar under samma sommar. Samtidigt säljs platser i de högsta e-sportligorna för runt 300 miljoner konor.

Annons
Annons
Annons