E-post har svårt slå igenom på callcenter

Skicka ett mejl i stället för att ringa borde vara ett smart sätt att kommunicera med ett företag. Men e-posten verkar ännu inte ha slagit igenom.

Under strecket
Publicerad
Annons

Bara 5 procent av antalet inkomna ärenden till callcenter utgörs av e-post. Resten är telefonsamtal. Det visar en undersökning från företaget Bright, den fjärde i ordningen.
E-posten prioriteras inte av företagen. En förklaring kan vara att det är dyrt. Jämfört med tidigare undersökningar har kostnaderna visserligen sjunkit men ändå är e-posten nära 50 procent dyrare att besvara än ett inkommande telefonsamtal. E-posten kräver ofta flera kontakter per ärende och det kan i sin tur bero på att folk väljer e-post när det är viktigare och krångligare saker man vill ha svar på.

– Vi har märkt en tendens till att företagen inte lika ofta skyltar med sin e-postadress. Det beror på att man hellre vill sköta kundkontakterna på telefon, säger Magnus Palm på Bright.

Annons
Annons
Annons