Annons

”E-handelsplattformar måste ta större ansvar”

E-handelsplattformarna har växt snabbt och är bland de mäktigaste aktörerna i detaljhandeln, skriver artikelförfattarna.
E-handelsplattformarna har växt snabbt och är bland de mäktigaste aktörerna i detaljhandeln, skriver artikelförfattarna. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

En snabbt växande handel från e-handelsplattformar utanför Europa är idag i princip helt okontrollerad. För att värna rättvis konkurrens mellan företag och schyssta villkor för kunderna måste e-handelsplattformar ta ett större ansvar för produkterna, skriver företrädare för företag och fack.

Publicerad

Genom att följa en mängd lagar och regler garanterar svenska handelsföretag trygg- och säkerheten för såväl kunder som medarbetare. Det handlar om regler för produktsäkerhet, kemikalier, reklamationsrätt och att säkerställa att tull och moms betalas in.

Men digitalisering och internationalisering förändrar handeln i tidigare oöverträffad hastighet. Konsumenten kan idag med några knapptryckningar på telefonen jämföra och köpa varor från hela världen. E-handeln växer snabbt och köpen från utländska aktörer ökar. När europeiska konsumenter handlar från utlandet ligger Tyskland, Storbritannien och Kina i topp. Köp från e-handelsplattformar står för en växande del av försäljningen. Var tredje svensk e-handelskonsument angav exempelvis att de har handlat från Wish det senaste året.

Annons
Annons
Annons