X
Annons
X

E-handeln växer – kampen om kunderna hårdnar

Näthandeln går som tåget, både för rena e-handelssajter och fysiska butiker.

Men konkurrensen hårdnar när fler utländska aktörer söker sig till Sverige, samtidigt som konsumenten har pris i fokus. Antalet utländska e-handelssajter som säljer i Sverige ökade från 12 till 489 – på sju år.

 Den svenska e-handelsförsäljningen växer med runt 20 procent per år.
Den svenska e-handelsförsäljningen växer med runt 20 procent per år. Foto: Claudio Bresciani/TT

Svenskarna shoppar på nätet som aldrig förr. Den svenska e-handelsförsäljningen uppgår i rundatal till 60 miljarder kronor, eller 8 procent av den totala detaljhandeln. Och den växer snabbt. Tillväxttakten ligger i genomsnitt på runt 20 procent per år, vilket kan jämföras med en tillväxttakt på 4 procent för detaljhandeln i stort.

Den svenska e-handelsförsäljningen växer med runt 20 procent per år.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 2

Kampen om kunderna står inte bara mellan fysisk eller digital handel, utan även mellan svenska e-handlare och utländska.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X