E-handeln växer – kampen om kunderna hårdnar

Näthandeln går som tåget, både för rena e-handelssajter och fysiska butiker.

Men konkurrensen hårdnar när fler utländska aktörer söker sig till Sverige, samtidigt som konsumenten har pris i fokus. Antalet utländska e-handelssajter som säljer i Sverige ökade från 12 till 489 – på sju år.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
 Den svenska e-handelsförsäljningen växer med runt 20 procent per år.

Den svenska e-handelsförsäljningen växer med runt 20 procent per år.

Foto: Claudio Bresciani/TT
Kampen om kunderna står inte bara mellan fysisk eller digital handel, utan även mellan svenska e-handlare och utländska.

Kampen om kunderna står inte bara mellan fysisk eller digital handel, utan även mellan svenska e-handlare och utländska.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Annons

Svenskarna shoppar på nätet som aldrig förr. Den svenska e-handelsförsäljningen uppgår i rundatal till 60 miljarder kronor, eller 8 procent av den totala detaljhandeln. Och den växer snabbt. Tillväxttakten ligger i genomsnitt på runt 20 procent per år, vilket kan jämföras med en tillväxttakt på 4 procent för detaljhandeln i stort.

Böcker och hemelektronik är de varukategorier som kommit längst. Hälften av alla böcker säljs på nätet och vart fjärde köp av elektronik sker från en e-handelssajt. Kundernas fokus på pris är en faktor som driver på.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons