E-handeln rusar hos Ikea

Färre besökare och en kraftig ökning av e-handeln. Viruskrisen har gjort att möbeljätten snabbt behövt anpassa sig efter ett nytt konsumentbeteende.

– Nu är inte tidpunkten då vi fokuserar på hur vårt resultat kommer att påverkas, säger Ikea Sveriges regionchef till TT.

Under strecket
Åsa Johansson / TT
Publicerad
Ikeas varuhus har gjort anpassning för att försöka förhindra smittspridning i varuhusen, enligt Ikea Sverige.

Ikeas varuhus har gjort anpassning för att försöka förhindra smittspridning i varuhusen, enligt Ikea Sverige.

Foto: Janerik Henriksson/TT
– Det är ett maratonlopp när det gäller krisberedskapen och vi vet inte heller var i krisen vi är, säger Reza Shomali, vice landschef för Ikea Sverige, till TT.

– Det är ett maratonlopp när det gäller krisberedskapen och vi vet inte heller var i krisen vi är, säger Reza Shomali, vice landschef för Ikea Sverige, till TT.

Annons

På sina närmare 30 marknader runt om i världen har Ikea tvingats att snabbt anpassa verksamheten efter olika restriktioner till följd av coronavirusets effekter. Möbeljätten har fått stänga över 300 av sina 430 varuhus. Men i Sverige står dörrarna nästan vidöppna.

Det har införts kontroller vid entréerna för att säkerställa att varuhusen inte släpper in för många besökare i taget. Även restauranger och småland, varuhusets barnpassning, har stängt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons