E-böckerna kan få reklam

Hur snabbt e-böckerna kan ta över i Sverige avgörs av läsverktygen. Om vi ska börja köpa e-böcker måste läsningen vara både smidig och billig. Utvecklingen leds av amerikanska Amazon.

Under strecket
Publicerad
Annons

Glöm litteraturen som det sista reklamfria mediet. Böckerna är som en blå ocean för reklambyråerna, och i somras patenterade den amerikanska nätbokhandeln Amazon en ny teknik för att annonser ska kunna flöda in i framtidens e-böcker, ungefär som mellan gratismusiken på dagens Spotify.

Därmed är det ännu en gång nätbokhandeln Amazon som anger färdriktningen för e-boken. Man har tekniken för reklamfinansierad utgivning där annonserna till och med kan söka upp ett särskilt matchande bokinnehåll. På så vis kan e-böcker med annonser troligen säljas billigare än andra e-böcker och nå jätteupplagor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons