Annons

Dyslektisk copywriter blev annonssuccé

Saabs reklamkampanjmakare Claes Bergqvist.
Saabs reklamkampanjmakare Claes Bergqvist. Foto: Jessica Gow/TT

Bilmärket Saab hade under många år reklamkampanjer som stack ut genom att vara kavata och lagom uppstudsiga. Bakom flera tidningsannonser och kampanjupplägg fanns reklammakaren Claes Bergquist.

Under strecket
TT
Publicerad

Claes Bergqvist är aktuell med boken ”Öga mot öga”.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 5

”Jag har förmodligen skrivit flest bilannonser i Sverige”, säger Claes Bergqvist.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 2 av 5
Foto: Jessica Gow/TT Bild 3 av 5
Foto: Jessica Gow/TT Bild 4 av 5
Foto: Jessica Gow/TT Bild 5 av 5

Han kallar sig den dyslektiske copywritern. Att ägna sitt liv åt det skrivna ordet var inte vad Claes Bergquist hade planerat. Men en lång karriär i reklamens tjänst blev det och i backspegeln är han glad att allergi satte stopp för ungdomens agronomstudier.

– Jag har fått träna mig till skrivande, säger Claes Bergquist.

Annons
Annons
Annons