Dyrare mjölk med aggressiv mjölkman

Konsumenterna får räkna med dyrare mjölk – och ägarna får rekordstor utdelning. Arlas koncernchef Peder Tuborgh provocerar, samtidigt som mejerikoncernen fortsätter expandera närmast hämningslöst.

Under strecket
Publicerad

Peder Tuborgh

Foto: NIELS AAGE SKOVBO
Annons

När mannen med det ölklingande namnet tillträdde som Nordens största mjölkchef 2005 var Arlas nyckelord ”ökad förädling, ytterligare investeringar och uppköp utomlands”. Och Peder Tuborgh har verkligen gjort slag i saken. Jättekoncernen, som redan har runt 95 procent av marknaden i Danmark och två tredjedelar i Sverige, har en minst sagt aggressiv expansionsstrategi.

För några år sedan försökte Arla ta över den största konkurrenten som finns kvar i Sverige, Skånemejerier. Enligt Veckans Affärer ska Peder Tuborgh ha hotat med att konkurrera ut Skånemejerier, ”om det så kostar en miljard kronor”, om inte affären gick i lås. I Skåne har han ännu inte lyckats, men längre norrut gick det bättre. För 1,5 år sedan genomfördes en fusion med Milko.

Annons
Annons
Annons