Annons

Dyrare med tjänstebil – men det finns kryphål

Ronny Svenssons företag hjälper andra att hantera tjänstebilsfrågor och han arrangerar även föredrag i ämnet.
Ronny Svenssons företag hjälper andra att hantera tjänstebilsfrågor och han arrangerar även föredrag i ämnet. Foto: Johan Nilsson/TT

Tumskruvarna dras åt för bilar med höga utsläpp av koldioxid. Det kommer att förändra svensk tjänstebilsmarknad i grunden, förutspår konsulten Ronny Svensson.

Under strecket
Publicerad

Ronny Svensson menar att bilbranschen och företagen som köper tjänstebilar har haft gott om tid förbereda sig för nordligare vindar i tjänstebilsfrågan.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 3

Volvo XC60 med dieselmotor är en av de bilar där kostnaden ökar rejält för tjänstebilsföraren. Inte konstigt att förmånsbilister suktar efter laddbara bilar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 3

Förmånsvärdet går upp nästan 1 500 kronor per månad för dieseldrivna Audi A4.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 3

Under sensommaren har det bubblat och jäst av lobbyverksamhet och öppet kampanjande från bilbranschen i Sverige. I skottgluggen har steg två i skattesystemet bonus-malus funnits.

Det som branschorganisationen Bil Sweden har ifrågasatt är att den tuffare normen för att mäta bränsleförbrukning och utsläpp, WLTP, ska ligga till grund för beskattningen redan från kommande årsskifte. (WLTP har branschen inget emot, det är vilken norm som ska vara underlag för skatten som det opponerats emot.)

När bonus-malus infördes 1 juli 2018 tillkom en övergångsperiod. Fram till 31 december 2019 beräknas bilars fordonsskatt efter den gamla mätnormen, NEDC.

Att den mätmetoden ersatts av WLTP beror på att körcykeln som låg till grund ansågs spegla verkliga körförhållanden dåligt. Många bilägare kunde aldrig komma i närheten av de förbrukningsuppgifter som biltillverkarna angav med NEDC-normen.

Med WLTP-mätningarna har de flesta bilar fått högre officiella förbrukningssiffror och det gäller såväl bensin- och dieselmotorer som elbilar.

Men hittills har alltså straffskatten, malus, beräknats på koldioxidutsläpp från det som kallas NEDC-korr (WLTP omräknat till den gamla normen). När WLTP blir beräkningsgrund på riktigt kommer fordonsskatten att öka för många bilar.

Annons
Annons

Ronny Svensson menar att bilbranschen och företagen som köper tjänstebilar har haft gott om tid förbereda sig för nordligare vindar i tjänstebilsfrågan.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1

Eftersom den skatten numera även påverkar förmånsvärdet för tjänstebilar kan effekten bli rätt kännbar för många svenska bilförare och företagen som äger bilarna. På förmånsvärdet följer skatter och sociala avgifter.

Visserligen har regeringen sänkt gränsen för klimatbonus. Tidigare var den 60 gram koldioxid per kilometer, från och med årsskiftet blir den 70 gram. Det innebär att vissa laddhybrider som riskerade att ramla ur bonusfållan kan klamra sig kvar.

– Den här förändringen har bilbranschen känt till länge, säger tjänstebilskonsulten Ronny Svensson. Även de tjänstebilsköpande företagen har haft god tid på sig att förbereda inför den nya situationen.

Svensson tror att företagens bilköp kommer att förändras radikalt, men det är ingen omöjlighet att anpassa sig till det nya landskapet.

– Laddbara bilar blir intressantare än hittills, även om de ofta är dyra att köpa.
För förmånsbilisten har laddhybrider varit åtråvärda redan tidigare. Förmånsvärdet är nedsatt för bilar med låga koldioxidutsläpp.

– Det är otroligt så många miljöintresserade personer som plötsligt trätt fram, säger Ronny Svensson med en glimt i ögat.

Ronny Svensson menar att bilbranschen och företagen som köper tjänstebilar har haft gott om tid förbereda sig för nordligare vindar i tjänstebilsfrågan.
Ronny Svensson menar att bilbranschen och företagen som köper tjänstebilar har haft gott om tid förbereda sig för nordligare vindar i tjänstebilsfrågan. Foto: Johan Nilsson/TT

För bilägaren, företaget, har det däremot ofta varit en dyr affär eftersom inköpspriset är högre än för motsvarande bil med enbart förbränningsmotor.

Annons
Annons

Volvo XC60 med dieselmotor är en av de bilar där kostnaden ökar rejält för tjänstebilsföraren. Inte konstigt att förmånsbilister suktar efter laddbara bilar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

Dessutom är laddhybriden bara snål med bränslet när batteriet är laddat och den maximala räckvidden på eldrift är sällan längre än fyra–fem mil. En dieselbil har av det skälet varit mer ekonomisk, åtminstone om bilföraren kör långa sträckor i tjänsten.

Samtidigt har andrahandsvärdet på laddbara bilar – både hybrider och rena elbilar – visat sig betydligt bättre än prognoserna. Enligt Ronny Svensson kan skillnaden vara 50 000–70 000 kronor i beräknat restvärde.

Baksidan av de höga restvärdena är att de pumpas upp av export till andra länder. Bland annat säljs många svenska laddbilar till Norge och Nederländerna där efterfrågan är stor. Det innebär att bilar som har subventionerats av svenska staten med bonus på inköpspriset försvinner till andra länder.

När WLTP får genomslag i bonus-malus och därmed påverkar även fordonsskatten samt förmånsvärdet tror Ronny Svensson att bilar med koldioxidutsläpp över 140 gram blir ointressanta som tjänstebilar.

I WLTP-normen ingår även att varje bilexemplar får ett eget utsläppsvärde, inte som tidigare ett gemensamt för bilmodellen. Det innebär att extrautrustning som antingen höjer luftmotståndet (exempelvis bredare och större hjul), vikten (som panoramasoltak) eller är bränsleslukande av annan anledning (bland annat rattvärme) kommer att väljas bort.

Volvo XC60 med dieselmotor är en av de bilar där kostnaden ökar rejält för tjänstebilsföraren. Inte konstigt att förmånsbilister suktar efter laddbara bilar.
Volvo XC60 med dieselmotor är en av de bilar där kostnaden ökar rejält för tjänstebilsföraren. Inte konstigt att förmånsbilister suktar efter laddbara bilar. Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons
Annons

Förmånsvärdet går upp nästan 1 500 kronor per månad för dieseldrivna Audi A4.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

– När extrautrustningen tickar gram kommer det leda till betydligt mer standardiserade bilar. Den tjänstebilsförare som vill ha någon speciell extrautrustning kan räkna med att få betala med löneavdrag för att täcka arbetsgivarens kostnad, säger Ronny Svensson.

Han menar att varken bilimportörer eller bilsäljare har tagit höjd för denna förändring.

– Det saknas både insikt och kunskap. Det leder till att de som ansvarar för inköp och drift av fordon ute på företagen själva måste ha betydligt bättre koll.

Svensson ser att bilar som ligger i den klimatneutrala zonen – det vill säga de är varken berättigade till bonus eller straffskattade med malus – röner ett ökat intresse. Det gäller exempelvis Toyotas hybridbilar som inte har laddfunktion och därför är en bra bit ifrån bonus.

– Bonusen är inte väsentlig för tjänstebilsbeslutet. Däremot är det viktigt att fordonsskatten inte är för hög, eftersom det slår igenom på så många plan, säger Ronny Svensson.

Även mildhybridbilar, det vill säga bensinbilar med ett litet batteri och klen elmotor som bara kan kapa toppen av bränsleförbrukningen, kommer väl till pass. Sådana säljs av flera bilmärken numera och även Volvo har lanserat nya versioner som känns igen på att modellbeteckningen börjar med B (B4 och B5 exempelvis).

Förmånsvärdet går upp nästan 1 500 kronor per månad för dieseldrivna Audi A4.
Förmånsvärdet går upp nästan 1 500 kronor per månad för dieseldrivna Audi A4. Foto: Anders Wiklund/TT

Så mycket dyrare blir den dieseldrivna tjänstebilen

Tabellen har följande utgångspunkt. Du har en dieseldriven tjänstebil från 2016 som det snart är dags att byta ut till en ny likadan, eller motsvarande modell. Hur mycket dyrare blir det 2020 jämfört med 2016?

Att det blir dyrare är säkert och skälet är en flerstegsraket: den nya mätnormen för WLTP gör att de flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden (koldioxid) vilket i sin tur påverkar fordonsskatten och därmed förmånsvärdet (samt för företaget även skatt och arbetsgivaravgifter).

Höjning av förmånsvärde 2016–2020

BilmodellKr/månad
Audi A4 40 TDI1 466
Volvo XC60 D4379
VW Golf 1,6 TDI522
VW Passat 2,0 TDI686
VW Passat Alltrack TDI2402 422
Källa: Skatteverket

Underlag till kalkyl

Bilmodell20152020Diff
Audi A4 40 TDI, pris336 000 kr398 000 kr62 000 kr
Koldioxid g/km11113827
Fordonsskatt, kr per år809 kr6 002 kr5 193 kr
Förmånsvärde, kr per månad3 858 kr5 325 kr1 466 kr
Volvo XC60 D4, pris382 000 kr379 000 kr–3 000 kr
Koldioxid g/km12415430
Fordonsskatt, kr per år1 415 kr7 880 kr6 465 kr
Förmånsvärde, kr per månad4 642 kr5 021 kr1 466 kr
VW Golf 1,6 TDI, pris224 900 kr243 500 kr18 600 kr
Koldioxid g/km10213028
Fordonsskatt, kr per år390 kr5 237 kr4 847 kr
Förmånsvärde, kr per månad2 942 kr3 464 kr522 kr
VW Passat 2,0 TDI, pris284 900 kr316 000 kr31 100 kr
Koldioxid g/km11013929
Fordonsskatt, kr per år763 kr6 097 kr5 334 kr
Förmånsvärde, kr per månad3 417 kr4 103 kr686 kr
VW Passat Alltrack TDI240, pris349 000 kr439 900 kr90 900 kr
Koldioxid g/km15019848
Fordonsskatt, kr per år3 137 kr13 183 kr10 046 kr
Förmånsvärde, kr per månad4 075 kr6 497 kr2 422 kr
Källa: Ynnor AB
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons