Annons

Dyrare med tjänstebil – men det finns kryphål

Ronny Svenssons företag hjälper andra att hantera tjänstebilsfrågor och han arrangerar även föredrag i ämnet.
Ronny Svenssons företag hjälper andra att hantera tjänstebilsfrågor och han arrangerar även föredrag i ämnet. Foto: Johan Nilsson/TT

Tumskruvarna dras åt för bilar med höga utsläpp av koldioxid. Det kommer att förändra svensk tjänstebilsmarknad i grunden, förutspår konsulten Ronny Svensson.

Under strecket
Publicerad

Ronny Svensson menar att bilbranschen och företagen som köper tjänstebilar har haft gott om tid förbereda sig för nordligare vindar i tjänstebilsfrågan.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 3

Volvo XC60 med dieselmotor är en av de bilar där kostnaden ökar rejält för tjänstebilsföraren. Inte konstigt att förmånsbilister suktar efter laddbara bilar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 3

Förmånsvärdet går upp nästan 1 500 kronor per månad för dieseldrivna Audi A4.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 3

Under sensommaren har det bubblat och jäst av lobbyverksamhet och öppet kampanjande från bilbranschen i Sverige. I skottgluggen har steg två i skattesystemet bonus-malus funnits.

Det som branschorganisationen Bil Sweden har ifrågasatt är att den tuffare normen för att mäta bränsleförbrukning och utsläpp, WLTP, ska ligga till grund för beskattningen redan från kommande årsskifte. (WLTP har branschen inget emot, det är vilken norm som ska vara underlag för skatten som det opponerats emot.)

Annons
Annons
Annons