Annons

”Dyrare biljetter kan minska trängseln”

Det krävs strategier för att hantera en ökning av kollektivtrafikresande med större trängsel än acceptabelt under pandemin, skriver artikelförfattarna.
Det krävs strategier för att hantera en ökning av kollektivtrafikresande med större trängsel än acceptabelt under pandemin, skriver artikelförfattarna. Foto: Anders Deros/Aftonbladet/TT

Att använda biljettpriser som ett styrmedel kan minska trängseln på bussar och tåg under pandemin. En fördubbling av biljettpriset leder till ett cirka 40 procent lägre resande, skriver två trafikforskare.

Under strecket
Publicerad

Under våren 2020 ledde rekommendationer om minskat resande i kollektivtrafiken för att på så vis minska smittspridningen av covid-19 till stora minskningar av kollektivtrafikresandet. Detta har lett till stora intäktsbortfall. I Stockholm uppges intäktsbortfallet varit cirka 400 miljoner kronor i månaden under krisen vilket motsvarar drygt hälften av intäkterna (SVT 2020-07-16).

Den stora frågan är om följsamheten fortsätter att vara tillfredsställande nu när smittspridningen är lägre men där en ny smittspridning hotar om vi inte lyckas med att hålla tillbaka denna. Hur länge bedömer folk att de kan fortsätta att jobba hemifrån med lägre nivå av ergonomi och social gemenskap som följd? Hur långt in på vinterhalvåret tycker alla nyblivna cyklister att de kan fortsätta cykla? Självklart finns idag inget facit på dessa frågor, men vi anser att det nu är hög tid för beslutsfattare att förbereda robusta strategier för att kunna bemöta en successiv ökning av kollektivtrafikresande med större trängsel än acceptabelt under den kommande höst- och vintersäsongen.

Annons
Annons
Annons