Dyra spårvägar ger få nya resenärer

Omgörningen av Stockholms blå bussar till spårväg ska få fler att åka kollektivt. Men sex nya linjer ökar kollektivtrafikandelen med mindre än en procentenhet. I dag finns inte ens en kalkyl för projektet. Trafikforskare beräknar kostnaden till cirka 40 miljarder kronor.

Under strecket
Publicerad
Annons

För att klara klimatmålen i Stockholms län måste kollektivresorna öka i förhållande till bilresorna. SL:s satsning på att bygga spårvagnar i Stockholms innerstad tar sikte på det.

– Vi står inför ett helt nytt trafikklimat, och vi måste göra allt för att öka kollektivtrafikandelen. Då finns det ju enligt forskarna en så kallad spårfaktor som gör att man lättare kan attrahera bilister och andra till att åka spårvagn, säger Lennart Kalderén (M), ledamot i landstingets trafiknämnd.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons