Recension

StopptidDykning utan större djup

Juli Zeh har en förmåga att med thrillergrepp nagla fast läsaren för stunden. Trots detta uteblir det helhjärtade engagemanget i de livsöden som skildras i ”Stopptid”.

Under strecket
Publicerad
Tyska Juli Zeh (född 1974) är utbildad jurist och skriver vid sidan av sitt författarskap en avhandling i internationell rätt. 2005 fick hon Per Olov Enquists pris till en ”yngre författare på väg ut i världen”.

Tyska Juli Zeh (född 1974) är utbildad jurist och skriver vid sidan av sitt författarskap en avhandling i internationell rätt. 2005 fick hon Per Olov Enquists pris till en ”yngre författare på väg ut i världen”.

Foto: IMAGO/AOP
Annons

”Bra tv är inte samma sak som att alla beter sig normalt. Fast du och Siewert Öholm tror det.” Ungefär så löd sms:et jag fick från en vän efter att jag orerat om hur obehagliga alla i ”Girls” är, och att jag därför inte gillar serien. Hon har rätt förstås: ett verks kvalitet kan inte mätas utifrån hur dess gestalter beter sig eller är. Ändå kan min ”inre Siewert” inte låta bli att sticka ut näsan när jag får Juli Zehs ”Stopptid” i händerna.

För herregud, vad tröttsamma, osympatiska och frånstötande dessa huvudpersoner är! Det är inget nytt för Zeh förstås, detta att hon inte skildrar älskvärda eller rättrådiga människor; hon har konsekvent ägnat sig åt att göra det motsatta. Hennes romankonst syftar inte till att skapa identifikationspunkter för läsaren. Snarare är hennes böcker idéburna – de drar filosofiska och/eller moraliska dilemman till sin spets, och låter läsaren reflektera över dem utan alltför mycket känslomässig inblandning. Det är läsning på distans hon inbjuder till, en aktivering av det cerebrala snarare än det emotionella.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons