Annons

Dygnsrytmen påverkar vår hälsa mer än vi tror

Det finns hälsovinster att göra genom att bli mer lyhörd för sin inre takt. Illustration: Jens Magnusson
Det finns hälsovinster att göra genom att bli mer lyhörd för sin inre takt. Illustration: Jens Magnusson

Hur dags vi gör något betyder mer för hälsan än vi tidigare trott. Att äta, sova, träna och fasta (eller rättare sagt, låta bli att äta) i rätt tid kan stärka immun­systemet, sänka ett högt blod­tryck och minska risken för diabetes.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Professor Satchin Pandas genombrott kom när han lyckades förklara hur våra dygnsrytmer anpassar sig efter årstider och olika typer av ljus.

Foto: Chris Keeney

I Europa debatteras nu huruvida tidsomställningen mellan normal- och sommartid ska vara kvar. När vi byter tid, särskilt på våren, så vet vi att risken för olyckor och hjärtinfarkt ökar och produktiviteten sjunker, enligt Satchin Panda: ”Att vakna är en stressig procedur för våra kroppar.”

Foto: Chris Keeney

Tajming är allt. Tydligare än i forskningen om dygnsrytmer blir det inte. Kroppskemin ser olika ut beroende på vad klockan är och det finns flera skäl att anpassa sina aktiviteter och sin vila, både för att må och prestera bättre – och i bästa fall leva längre.

Den nya boken ”24-timmarskoden” (Bonniers, 2020) handlar om den forskning som vuxit snabbt bara de senaste tio åren. Den visar hur mycket vi har att vinna på att ta hänsyn till både ljus och mörker.

Annons
Annons
Annons