Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon har skapat succédoften Zlatan. Foto: Erik Lefvander / eyes
Perfect Guide

Duon som fått Zlatan att dofta

Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon satsade allt på ett kort – och lyckades få Sveriges största idrottsstjärna att för första gången sätta sitt namn på en produkt.

Strax före tre på eftermiddagen, den trettonde december 2013.

Annons
X

På fotbollslaget Paris Saint-Germains träningsanläggning Camp de Logés strax väster om Paris sitter Marie Klockare Carlzon och Jessica Dersén i varsin röd skinnsoffa. Miljön är sparsmakad. Några pinnstolar längs väggen och en kaffemaskin intill sofforna.

Eftermiddagens träningspass har nyss avslutats och världsstjärnorna i PSG passerar en efter en. Tränaren Laurent Blanc kommer fram och tar i hand. De brasilianska spelarna Thiago Silva och Maxwell nickar nyfiket på väg till massagen.

Marie och Jessica är där för att träffa Zlatan. De vill skapa ett doftvarumärke tillsammans med den svenske superstjärnan, det första projektet i skönhetsbolaget de planerar att starta. Mötet har tagit ett halvår att få till. Det skulle egentligen skett dagen innan, men Zlatan ställde in i sista stund. Marie och Jessica fick snabbt boka ytterligare en hotellnatt.

Plötsligt dyker Zlatan Ibrahimović upp. Nyduschad och klädd i vit T-shirt och svarta shorts.

Plötsligt dyker Zlatan Ibrahimović upp. Nyduschad och klädd i vit T-shirt och svarta shorts.

– Jag blir sällan nervös, men det här mötet var otroligt speciellt och när han kom in där och tog upp rummet med sin personlighet blev jag lite uppspelt, säger Jessica.

På väg till ett mötesrum passerar sällskapet en blåmålad vägg. En bild på triumfbågen, samt klubbens slogan: "Dream Bigger".

– Jag stärktes av att läsa de där orden, berättar Marie. Nu jävlar, nu kör vi.

Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon är rävar i skönhetsbranschen.

Jessica inledde karriären på H&M i London medan Marie har en bakgrund på franska skönhetsjätten L’oréal. Parhästarna träffades när de jobbade på NK i början av 2000-talet. 2004 blev de mammor ungefär samtidigt.

– När vi drog runt på våra barnvagnar pratade vi löst om olika framtidsdrömmar. En var att driva eget. Förmodligen såddes det första fröet där, säger Jessica.

När vi drog runt på våra barnvagnar pratade vi löst om olika framtidsdrömmar. En var att driva eget.

Så småningom hamnade båda på Kicks. Jessica som inköpschef och Marie som sortimentschef. På nära håll såg de mängder av kändisdoftslanseringar.

– Vi frågade oss ofta varför ingen gjorde en doftserie med den allra bästa, säger Marie.

Det gick rykten om att flera försökt övertala honom utan att lyckas.

– Vi tyckte tajmingen för en Zlatanprodukt var perfekt. Han hade slagit nya rekord, blivit pappa och gett ut en bok. Dessutom verkade han ha mognat som människa. Zlatan är ju mer än bara en fotbollsstjärna, han är en stor förebild för otroligt många.

Zlatan är ju mer än bara en fotbollsstjärna, han är en stor förebild för otroligt många.

Drömmen om att driva eget bolag flätades samman med idén om att skapa ett skönhetsmärke med Zlatan.

– En kväll på (restaurangen) East sa vi till varandra: ’nu slutar vi snacka och bara gör det’. Och så formulerade vi ett ganska kaxigt mail till (Zlatans varumärkesagent) Mika Lepistö, där vi förklarade att vi var bäst i branschen och att han borde lyssna på vår idé.

Svaret från Mika Lepistö – som driver varumärkesbyrån The perfect brands och bland annat företräder stjärnkocken Björn Frantzén och Zlatan– kom efter bara några timmar. Han ville träffas redan dagen därpå.

– Men vi hade varken gjort någon presentation eller affärsplan så vi fick förhala mötet till efter helgen, säger Jessica.

Jessica och Marie berättade inte ens för sina närstående om vad de höll på med. Dels för att de inte visste om det skulle funka, men också av rädsla för att någon konkurrent skulle höra talas om projektet.

Hemlighetsmakeriet blev ett problem när de kontaktade Givaudan, ett av Frankrikes mest anrika dofthus. Något som behövde ske parallellt med deras diskussioner med Lepistö.

– Vi vill att ni ska göra en doft åt ett extremt välkänt personligt varumärke men vi kan tyvärr inte berätta vilket. Så funkar det inte hos oss, svarade de. Vi tog fram ett sekretessavtal, som de vägrade skriva på. Till slut tvingades vi göra presentationen utan några sekretessgarantier.

Givaudan var positiva till projektet – och till slut tog de sig även igenom Mika Lepistös nålsöga.

Mötet på PSG:s träningsanläggning var avsatt till tjugo minuter – men blev istället två timmar.

– Zlatan ställde många relevanta frågor, minns Marie. Vi förklarade att han måste vara med i hela framtagandet av doften. För att bli unik behövde den bygga på hans egna preferenser och doftminnen. Vi vill ta fram en doft som han med stolthet skulle bära varje dag.

Vi förklarade att han måste vara med i hela framtagandet av doften. För att bli unik behövde den bygga på hans egna preferenser och doftminnen.

Zlatan gillade idén. Och kanske ännu mer tjejernas vilja och oräddhet, som han i efterhand förklarat påminde honom om hans egen.

Precis innan de skulle ta i hand tittade Zlatan på dem med allvarlig min.
– Vad händer om parfymen floppar?
Marie och Jessica utbytte en snabb blick. Sedan sa Marie:
– Den floppar inte. Det är omöjligt.

För Marie och Jessica var det viktigt att Zlatan själv var involverad i framtagandet av doften.
För Marie och Jessica var det viktigt att Zlatan själv var involverad i framtagandet av doften. Foto: Anna Malmberg

Året därpå satte sig parfymören Olivier Pescheux tillsammans med Zlatan och doftade sig igenom mängder av rånoter. Mint, bergamott, cederträ. Det fick inte vara för tungt eller kvalmigt. Zlatan gillar fräscha dofter.

Slutresultatet – doften Zlatan, under varumärket Zlatan Ibrahimović Parfums – släpptes i början av hösten 2015. Den blev snabbt bäst säljande herrdoft på den svenska marknaden, framför storsäljare som Paco Rabannes 1 Million och Armanis Acqua di Gio.

Den blev snabbt bäst säljande herrdoft på den svenska marknaden, framför storsäljare som Paco Rabannes 1 Million och Armanis Acqua di Gio.

Det nystartade bolaget Amazing Brands, som finansierats av detaljhandelskoncernen Axstores som i sin tur ägs av Axel Johnson-gruppen, omsatte närmare 30 miljoner kronor under förra årets sista fyra månader.

– Målsättningen är att omsätta minst hundra miljoner inom tre år, säger Jessica.

Spelar det någon roll hur det går för Zlatan på planen?

– Det har nog varit positivt att han tog oss till fotbolls-EM, även om jag tror att produkten stått sig bra ändå. Men det är klart vi gynnas av att han helt uppenbart inte är färdig med fotbollskarriären ännu, säger Marie.

Vad är hemligheten bakom att få kändisdofter att fungera?

– De måste vara breda, kommersiella och samtidigt matcha varumärkena de speglar.
David Beckhams parfymer är ett bra exempel. och Björn Borg var tidig med att göra detta bra, säger Jessica.

Finns det exempel på när det inte fungerat?

– Madonna är ett extremt starkt varumärke, där doften ändå floppade. Den var alldeles för svår, säger Marie.

Vilka fler svenskar borde ha en egen doft?

– Det finns inte så många. Möjligen skulle en Alicia Vikander-parfym fungera idag, säger Jessica. Däremot ser vi många svenska modevarumärken som är intressanta ur vårt perspektiv.

En mustig Persbrandt-doft då?

– Nja, inte lika säker på det … även om vi gillar honom.

Och när kommer nästa Zlatanparfym?

– Du behöver inte vänta allt för länge, avslutar Marie.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen