Annons
X
Annons
X

Duktiga flickan och stojiga pojken i klassrummet

(uppdaterad)

På en timme eller två läser man inte ett betänkande, men mitt sammantagna intryck av förslagen från Delegationen för jämställdhet i skolan (DEJA), som presenterades igår eftermiddag, är gott.

Betänkandet tar grepp om flera viktiga punkter när det kommer till jämställdheten i skolan. Det senaste och sista tillskottet bland många delrapporter rör hedersfrågor. Här konstateras vikten av att vuxna i skolmiljön har den kunskap som krävs för att kunna hantera hedersproblematiken när den dyker upp. Att veta för lite leder allt för lätt till att man missar problem eller blundar för sina aningar. För den unga tjej eller kille som står mitt i krisen är den tystnaden från skolpersonal och vuxenvärld ett enormt svek.

Ett viktigt tema i betänkandet är ”pojkkrisen”, det vill säga det faktum att pojkar klarar sig så mycket sämre än flickor i skolan. Problematiken har belysts från två håll av delegationen, å ena sidan av pedagogikprofessorn Inga Wernersson, å andra sidan har de biologiska faktorerna utforskats av Martin Ingvar, professor i integrativ medicin.

Annons
X

Vid presskonferensen talade Anna Ekström om den skillnad på sisådär 1 1/2 år som finns mellan könen när det kommer till biologisk och mognadsmässig utveckling. Tjejer mognar tidigare än killar, det har vi alla hört, men vad denna skillnad innebär är att genomsnittspojken har svårare att hänga med i skolan än genomsnittsflickan. Det kan leda till att omgivningen ställer lägre krav på pojkarna, som i sin tur anpassar sitt beteende efter att förväntningarna på dem är låga.

När flickor en gång i tiden klev in klassrummen hade de alltså på sätt och vis biologin på sin sida. Språkmognaden och förmågan till koncentration och uppmärksamhet utvecklas tidigare hos flickor, vilket gör det ganska lätt för dem att imponera på lärarna. Obalansen förstärks också av att vi införlivar den duktiga flickan och den stojiga pojken i våra könsstereotyper.

Jag slås av tanken på hur svårt det måste vara rent praktiskt att anpassa skolinnehållet så att det fungerar lika bra samtidigt för grupper med nästan två mognadsår mellan varandra. Det är svårt att inte tänka tanken: Vore det bättre att dela på flickor och pojkar, om nu undervisningen är ”för lätt” för den ena gruppen och ”för svår” för den andra?

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Nej, jag vet. Ingen skoltid kan bli perfekt skräddarsydd för varje elev. Men när skillnaderna nu är så tydliga bör vi åtminstone fundera över vad vi kan göra för att få en karta som är lite mer anpassad till verkligheten.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X