X
Annons
X
Fördjupning

Duell: Jaguar mot seger – då drar Tesla sitt ess

Vem vinner kampen om elbilstronen? Den nya tidens lyxbilar går en tuff match: nya elbilen Jaguar I-Pace mot mot Tesla Model S 75D. Så lika och så oerhört olika. Vi kör flera hundra mil genom Sverige, letar laddare och korar en vinnare.

Det är inte lätt att kora en vinnare i duellen mellan Teslan och Jaguaren. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Läs mer om SvD:s biltester

En pust i augustivinden och två bruna grässtrån vajade till utanför ett öde Turning Torso i Malmö – för tio och ett halvt år sedan. Jag väntade som en av två svenska journalister på att få köra en ny elsportbil med namnet... Tesna eller vad hette den? En svart liten Tesla Roadster kom snart åkande över bron från Köpenhamn med Teslas enda person på lönelistan i Skandinavien. Bilen: ett hastigt hopplock från Lotus Elise. Som aldrig slog.

Men det gjorde nästa modell. Med besked.

Det är inte lätt att kora en vinnare i duellen mellan Teslan och Jaguaren.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 15

Snittpriset att ladda el på snabbladdare ligger på runt 3 kronor per kWh för bilarna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 15

Teslas luftiga interiör utan knappar domineras av den stora intuitiva 17-tumsskärmen som i princip styr allt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 15

Man trivs bra i Jaguarens lyxiga och ombonade interiör.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 15

Båda bilarna har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 6 av 15

Man måste bara gilla hur enkelt det är att köra Tesla.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 7 av 15

Jaguaren har en stark karaktär.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 8 av 15

Teslan har mjukt svepande linjer.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 9 av 15

Tesla Model S 75D.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 10 av 15

Jaguar I-Pace EV400.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 11 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 12 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 13 av 15
Foto: Audi AG Bild 14 av 15
Foto: Tomas Oneborg Bild 15 av 15
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X