Dubbla budskap om hårda modetider

Svenskt mode väntas få det tuffare framöver, spår bransch­företrädare. Men på modeveckan Stockholm Fashionweek går ­meningarna om modets framtid isär. Affärerna rullar på bra, hävdar både Hopes och Tigers verkställande direktörer.

Under strecket
Publicerad
Annons

Svenska modeföretaget Hopes vd Ann Ringstrand är trött på det hon kallar lösryckta rykten om branschens kommande svårigheter, rykten hon inte anser har någon grund. Ringstrand menar att synen på den svenska modebranschens förestående kollaps är djupt orättvis.

–De som tidigare ville hajpa branschen försöker nu ta ned den. Det handlar mycket om en mediebild som inte är helt sanningsenlig. Jag efter­lyser bakgrundsfakta, statistik och analyser som stödjer denna bild. Vi som arbetar med mode förväntar oss samma analyser av marknaden som inom telekom eller vilken annan bransch som helst, säger Ann Ring­strand.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons