Annons

Avancerat skatteupplägg bakom SL:s vagninköp

Minst två ägare till samma t-banevagnar, men ingen av dem är SL. Bakom kollektivtrafikjättens tågavtal kring de nyare vagnarna kan SvD nu berätta om en tidigare okänd, komplicerad kedja av affärer – som öppnar för andra aktörer att få skattelättnader.

– Skatteverket bör titta närmare på de här affärerna, säger en expert.

Under strecket
Publicerad
Skatteverket har aldrig granskat de komplicerade hyresaffärerna, men däremot i liknande fall där myndigheten funnit skattemässiga fel.
Skatteverket har aldrig granskat de komplicerade hyresaffärerna, men däremot i liknande fall där myndigheten funnit skattemässiga fel. Foto: Tomas Oneborg

SvD har tidigare beskrivit hur de gamla blå tunnelbanevagnarna användes i avancerade skatteaffärer i så kallade US-leasar. Motpart var bland annat den amerikanska skandalbanken Wilmington Trust och Stockholms läns landsting har även vägrat svara på frågor om huruvida det finns motparter registrerade i skatteparadis.

Skatteverket har aldrig granskat de komplicerade hyresaffärerna, men däremot i liknande fall där myndigheten funnit skattemässiga fel.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 4
Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 4
Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 4

Skälet till att SL överhuvudtaget ingick i de mycket snåriga US-leaseaffärerna med tunnelbanan (C20, bilden) var att nå skattemässiga fördelar.

Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons