Annons

Dubbelt så många skador i SL:s spärrar

Antalet skador i spärrarna i kollektivtrafiken i Stockholm har mer än dubblerats sedan SL justerade dörrarna för att motverka tjuvåkning. SL tvingas starta en kampanj för att få ned skadorna.

– Vi tar detta på största allvar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamson (M).

Under strecket
Publicerad

Antalet resenärer i rusningstrafik ökar i Stockholm – men antalet skador ökar snabbare.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 4

Nelly Oportus: Ja, jag tycker att det är läskigt och blundar ibland när jag går igenom. Men tack och lov har jag aldrig blivit klämd. Jag kan förstå att de vill göra det svårt för fuskare men man ska inte behöva vara rädd.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 2 av 4

Carla Hanna: Ibland är det otäckt. Jag är gravid och är inte så snabb just nu. Det verkar också vara olika på olika stationer. Jag har blivit klämd en gång, över axlarna, men jag blev inte skadad så jag anmälde det inte.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 3 av 4

Max Göransson: Ibland känns det som om spärrarna kan smälla till lite hur som helst och jag har sett flera människor bli klämda. Tycker inte att det verkar ha blivit svårare för fuskarna. Det är ofta jag ser någon gå bakom en person med biljett.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 4 av 4

Antalet resenärer i rusningstrafik ökar i Stockholm – men antalet skador ökar snabbare.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
Antalet resenärer i rusningstrafik ökar i Stockholm – men antalet skador ökar snabbare.
Antalet resenärer i rusningstrafik ökar i Stockholm – men antalet skador ökar snabbare. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Ett SL-kort läggs på läsaren, en grön pil eller en gul ruta visas och glasdörrarna öppnas. Det gäller att snabbt ta sig igenom innan de stängs igen om man inte vill bli klämd.

Annons
Annons
Annons