Annons

Linda Bakkman:Sportdryck kan avgöra lopp – efter 75 minuter

Napoleon Solomon fyller på depåerna i Lidingöloppet 2017.
Napoleon Solomon fyller på depåerna i Lidingöloppet 2017. Foto: Pontus Lundahl/TT

Vanligt vatten räcker även vid hård träning i de flesta fall. Men när högintensiv fysisk ansträngning pågår längre än en viss tid kan kolhydrater i form av sportdryck vara avgörande för prestationen.

Under strecket
Publicerad

I ett maratonlopp kan sportdryck vara en avgörande faktor.

Foto: Henrik Montgomery / TTBild 1 av 4

Sportdrycken är designad för att kroppen så snabbt som möjligt ska kunna ta till sig dess innehåll.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 2 av 4

Sportdryck kan delvis kompensera den saltförlust som uppstår när vi svettas.

Foto: Patrik Österberg/TTBild 3 av 4

Varva träningspass med och utan sportdryck, råder Linda Bakkman.

Foto: Tomas OneborgBild 4 av 4

Att läsk inte innehåller något av värde och att vi kraftigt bör begränsa vår konsumtion av sockersötade drycker har de flesta klart för sig i dag. Men är sportdryck ett bättre alternativ än läsk för den som tränar?

Sett till näringsdeklarationen ter sig de båda dryckerna väldigt likvärdiga:

Annons
Annons
Annons