Annons

Linda Bakkman:Sportdryck kan vara avgörande – efter 75 minuter

Napoleon Solomon fyller på depåerna i Lidingöloppet 2017.
Napoleon Solomon fyller på depåerna i Lidingöloppet 2017. Foto: Pontus Lundahl/TT

Vanligt vatten räcker även vid hård träning i de flesta fall. Men när högintensiv fysisk ansträngning pågår längre än en viss tid kan kolhydrater i form av sportdryck vara avgörande för prestationen.

Publicerad

Att läsk inte innehåller något av värde och att vi kraftigt bör begränsa vår konsumtion av sockersötade drycker har de flesta klart för sig i dag. Men är sportdryck ett bättre alternativ än läsk för den som tränar?

Sett till näringsdeklarationen ter sig de båda dryckerna väldigt likvärdiga:

I ett maratonlopp kan sportdryck vara en avgörande faktor.

Foto: Henrik Montgomery / TT Bild 1 av 4

Sportdrycken är designad för att kroppen så snabbt som möjligt ska kunna ta till sig dess innehåll.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 4

Sportdryck kan delvis kompensera den saltförlust som uppstår när vi svettas.

Foto: Patrik Österberg/TT Bild 3 av 4

Varva träningspass med och utan sportdryck, råder Linda Bakkman.

Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons