Så vinner löparen kampen med hjärnan

En kvinna joggar på Djurgården i Stockholm. Och för en kamp med sin hjärna.
En kvinna joggar på Djurgården i Stockholm. Och för en kamp med sin hjärna. Foto: Anders Wiklund/TT

”Nu gör jag fel igen” och ”Jag orkar inte mer”. Känner du igen tankarna från ditt senaste träningspass? Forskning visar att du kan prestera – och må – bättre genom att ta kontroll över de negativa tankarna.

Under strecket
Publicerad
Mikael Nilsson, idrottspsykolog.

Mikael Nilsson, idrottspsykolog.

Foto: Elin Modig
Mikael Nilssons första råd för den som vill utvecklas som idrottare: fokusera på det du vill göra, inte på vad du vill tänka eller känna. Även om du misslyckas kan du då känna dig stolt över att ha försökt göra rätt.

Mikael Nilssons första råd för den som vill utvecklas som idrottare: fokusera på det du vill göra, inte på vad du vill tänka eller känna. Även om du misslyckas kan du då känna dig stolt över att ha försökt göra rätt.

Foto: Jessica Gow/TT
Annons

”Det här går inte. Slappna av. Jag orkar inte. Jag är stark i dag. Fokus!” Känner du igen berg-och-dalbanan av tankar från ditt senaste träningspass eller löprunda? Du är inte ensam.

Det går inte att undvika monologen i våra huvuden – tänkandet pågår ständigt. När negativa tankar kommer upp försöker vi många gånger trycka bort dem, vilket snarare resulterar i att de växer sig större, eller att vi fastnar i dem. Det blir lätt en kamp med den egna hjärnan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons