Du hårda nya spelvärld

När Henrik Nyström började skissa på onlinerollspelet Mortal online sa alla att det var ett hopplöst projekt. Nu är spelet nästan färdigt. Nästa fråga är hur spelarna kommer att hantera friheten och våldet i världen han skapat.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: STAR VAULT
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: STAR VAULT
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: STAR VAULT
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: STAR VAULT
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: STAR VAULT
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: OLA TORKELSSON
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: OLA TORKELSSON
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: OLA TORKELSSON
18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

18 personer jobbar på Star Vault i Malmö. De har arbetsuppgifter som att skriva historia och mytologi, designa natur och byggnader, teckna konceptbilder samt skapa trovärdiga system för vapen och magi. Förhoppningen är att världen de bygger ska fånga tiotusentals spelare när den öppnas för allmänheten i slutet av året.

Foto: OLA TORKELSSON
Annons

På väggen vid entrén hänger ett panorama på tre kvadratmeter. Det ser ut som en välmående sydeuropeisk stad från tidig renässans. Tindrem, heter den. Den finns inte på riktigt. Den började som en fantasi och är nu en del av spelet Mortal onlines virtuella geografi.

Jag befinner mig i Malmö, ett stenkast från Stortorget, hos spelstudion Star Vault. 18 anställda sitter utspridda vid kontorslandskapets Ikea-skrivbord. Programmerare. Grafiker. Nivådesigner. I tre år har de arbetat på onlinerollspelet Mortal online, och nu är de – om allt går enligt plan – två månader från att öppna spelet för allmänheten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons