Annons

”Är framgångsrik, mamma – hjälp, varför gör jag såhär?”

Framgångsrik karriär, inspirerande jobb, flerbarnsmamma. Ändå känner hon sig omotiverad och besviken på sig själv. Hur hindrar man nonsenssurfandet från att ta för stor plats i tillvaron? Psykolog Jenny Jägerfeld ger råd.

Publicerad
Få av oss vill tillbringa för mycket tid online, men de digitala verktygen, sidorna och apparna är skapade för att framkalla ett beroende, skriver SvD:s Jenny Jägerfeld.
Få av oss vill tillbringa för mycket tid online, men de digitala verktygen, sidorna och apparna är skapade för att framkalla ett beroende, skriver SvD:s Jenny Jägerfeld. Foto: SvD och Nicola Ferrari RF/IBL

Fråga: Jag har ett problem som bara blir värre och värre. Jag har familj och barn och ett välbetalt jobb. Jag sitter i högsta ledningen för mitt företag, man kan säga att jag har en framgångsrik karriär.

Redan i början av min karriär för drygt tio år sedan började jag att märka att min motivation för arbetet sviktade. Sedan dess har jag bytt bana i mitt yrkesliv och jobbar numera med frågor som jag verkligen tycker är intressanta.

Men ju längre tid som går desto mer omotiverad blir jag i mitt jobb. Jag surfar hellre på nonsenssidor på nätet än att göra det jag borde.

Annons

Jag förstår verkligen inte varför det är så här. Jag möter inte mina egna förväntningar, jag är så besviken och frustrerad över mig själv. Det enda jag vill är att vara aktiv och fokuserad på mitt jobb, jobba hårt, nå framgång och känna mig tillfreds med mig själv.

Vad är det som saknas, varför har jag ingen motivation? Jag förstår inte. Det här beteendet har börjat smitta av sig på mitt familjeliv också, jag vill vara den bästa mamman som finns för mina barn, men jag fastnar på köksstolen med telefonen i handen. Jag har slutat med Facebook för det tog så mycket tid från mig och barnen, men nu surfar jag istället på andra nonsenssidor.

Varför gör jag såhär!? Hjälp! Mitt liv rinner mellan mina fingrar och jag vet inte hur jag ska stoppa det!

/Malin

Foto: Anna Berkut/IBL

Suget att kolla Twitter, nyheter, eller Instagram blir ett nervöst tic, som hindrar oss från att vara närvarande.

Jenny Jägerfeld: Hej Malin! Jag vet att du delar ditt problem med många människor. Innovationerna i internetåldern har fått en allt mer påträngande inverkan på oss. I yrkeslivet använder vi en rad digitala verktyg som visserligen underlättar kommunikationen mellan människor, men som också hindrar oss från att göra vårt jobb eftersom vi ständigt blir avbrutna eller distraherade.

Många upplever också att den nya teknologin inte bara påverkar deras professionella roller utan också dränerar privatlivet på mening och tillfredsställelse. Det är ofta inte en enskild sida eller app som förstör för oss, utan det totala flödet. Vi distraheras och kastas mellan glädje, ilska och sorg: terrorattacker blandas med inredningstips och nyheten om att vår gamla gymnasievän äntligen har fått en bäbis.

Få av oss vill tillbringa för mycket tid online, men de här verktygen, sidorna och apparna är uppbyggda så att vi ska återvända till dem, de är skapade för att framkalla ett beroende. Suget att kolla Twitter, nyheter, eller Instagram blir ett nervöst tic, som hindrar oss från att vara närvarande i det som pågår runt omkring.

Problemet med datorn och telefonen är att de innehåller all den här teknologin på samma gång. De kan vara ett verktyg för ordbehandling, för läsning, för mejl, men du kan också sekundsnabbt agera på impulsen att köpa de där vårskorna eller kolla hur det gick för IFK Norrköping i senaste matchen.

Ett sätt att ta sig an ditt problem är så kallad digital detox, som bland annat går att läsa om i Cal Newports nya bok ”Digital minimalism”. Det innebär att du under 30 dagar slutar med allt som inte är absolut nödvändigt för ditt jobb. Instagram, slösurfandet, nonsenssidorna, vad du nu än ägnar dig åt.

Under dessa 30 dagar är målet att du ska frigöra dig från beroendet av digitala verktyg och istället återupptäcka de analoga aktiviteter som ger dig en djupare mening och tillfredställelse. Leka med dina barn, träffa vänner, läsa böcker, laga mat. Detoxen ger dig möjligheten och utrymmet att fundera över vilka saker du värderar högst.

Du har så otroligt mycket att vinna på att återta kontrollen. Det är du som ska bestämma vad du vill ägna dig åt.

Du skriver att du redan arbetar med frågor du tycker är intressanta och viktiga, vilket faktiskt gör din situation betydligt lättare eftersom det innebär att du vet vad du värderar. Inom terapiformen ACT (acceptance and commitment therapy) pratar man om ”värderad riktning”, vilket skulle kunna beskrivas som en riktning i vårt liv mot något som vi värderar högt och som känns meningsfullt.

Om vi vet vår värderade riktning är det lättare att sålla i det vi ska göra och handla ändamålsenligt. Greta Thunbergs värderade riktning är klimatet. I ditt brev låter det som att din är ditt arbete och dina barn.

När du kommer till kontoret, avsätt en stund till att planera din dag. Tanken är att du ska ersätta det meningslösa surfandet med aktiviteter som är viktiga för dig, för ditt jobb. När det blir tydligt, i form av ett schema, blir det lättare att följa. Hur ofta behöver du kolla mejlen? Räcker det med två gånger om dagen, klockan 9 och 15? Det är centralt att sätta upp fasta tider, så att inte mejlandet tar över. Behöver du skriva ett dokument? Förbereda en föreläsning? Researcha något? Skriv upp det på schemat och avsätt tid.

Det viktiga är att du under tiden du ska skriva, enbart skriver. Då ska du se på din dator enbart som en ordbehandlingsmaskin, inget annat. När du ska researcha, ja då är datorn en sökmaskin och så vidare. Då ska telefonen vara avstängd. Lägg den en bit bort så blir det lättare att inte ta upp den slentrianmässigt.

I livet som mamma kan du göra på samma vis. Fundera över vad du vill göra tillsammans med dina barn. Vad de och du tycker om. Hur vill du vara en bra mamma? Leka? Läsa? Rita? Träna? Avsätt tid när ni kommer hem. Ingen telefon får avbryta.

I slutet av de 30 dagarnas detox kan du addera ett litet antal noggrant utvalda onlineaktiviter som du tror kommer ge dig glädje eller vara till nytta baserat på de saker du värderar.

Jag vet att det inte är lätt, men du har så otroligt mycket att vinna på att återta kontrollen. Det är du som ska bestämma vad du vill ägna dig åt, inte du som ska styras av teknologin.

Annons
Annons

Få av oss vill tillbringa för mycket tid online, men de digitala verktygen, sidorna och apparna är skapade för att framkalla ett beroende, skriver SvD:s Jenny Jägerfeld.

Foto: SvD och Nicola Ferrari RF/IBL Bild 1 av 2
Foto: Anna Berkut/IBL Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons