Annons
Recension

Shadowland/NeverlandDrömska barndomsminnen överglänser häxprocess

”The big noice” av Michael Keegan-Dolan utgår från häxprocesserna i Torsåker kring 1675 och ingår i dubbelkvällen ”Shadowland/Neverland”.
”The big noice” av Michael Keegan-Dolan utgår från häxprocesserna i Torsåker kring 1675 och ingår i dubbelkvällen ”Shadowland/Neverland”. Foto: MATS BÄCKER
Under strecket
Publicerad

Det förflutna kastar mörka skuggor över stora scenen, som förvandlas till minneskammare av helt olika karaktär när två koreografer skapar nya verk för Göteborgsoperans danskompani. Och dansarna visar återigen hur makalöst bra och mångsidiga de är – ända in i döden. Det är en mastig helkväll, övermäktigt full av intryck. Norrmannen Alan Lucien Øyen hade kunnat fylla en egen afton – inte minst som hans verk visar sig vara den stora behållningen.

Inledande ”The big noise” av irländaren Michael Keegan- Dolan, ledare för Fabulous beast dance theatre som gästade Dansens hus i Stockholm i höstas med folkdansstycket ”Rian”, handlar om den stora häxprocessen i Torsåker kring 1675 då 71 människor halshöggs. En händelse som har skakat koreografen så starkt att han nu hyllar det ”femininas” urkraft med en tydlighet som ingen kan missa.

Annons
Annons
Annons