Annons

Sofia Nyblom:Drömmen skjuts sönder till storartad musik

Sofia Coppola och Andy García ser på Cavalleria rusticana i ”Gudfadern 3”.
Sofia Coppola och Andy García ser på Cavalleria rusticana i ”Gudfadern 3”. Foto: Rue des Archives/IBL

I amerikansk kultur suddas gränsen mellan verklighet och fiktion ut, och musiken spelar en viktig roll för mytbildningen.

Publicerad

I helgen övervarade jag en föreställning på Göteborgsoperan, Mascagnis ”Cavalleria rusticana”, som avbröts två gånger av att personer i publiken insjuknade och fick föras ut. En surrealistisk upplevelse som grep in i svartsjukedramat på scenen. Upprörda röster kallade på läkare, ficklampor fladdrade i salongen medan människor slussades ut i foajén och ridån gick ner.

Fördröjningen innan vi andra i salongen insåg att det var blodigt allvar säger något om dramats förmåga att skapa suggestion. Med beundransvärt jämnmod fortsatte sångarna och musikerna som om avbrottet varit en pjäs i pjäsen, inte olikt commedian i Leoncavallos ”Pagliacci” som kulminerar i dubbelmord.

Laurie Anderson

Foto: Oscar Gonzalez/Wenn Bild 1 av 5

David Yazbek & Itamar Moses

Foto: Joseph Marzullo/IBL Bild 2 av 5

Edward Parks som Steve Jobs i ”The (R)evolution of Steve Jobs”

Foto: Ken Howard/TT Bild 3 av 5

Joyce di Donato

Foto: Chris Christodoulou/IBL Bild 4 av 5

Punch Brothers

Foto: Taylor Arthur/IBL Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons