X
Annons
X
Recension

Mozart’s Ghost - internetkonst, feminism och motstånd Drömmen om internets feministiska potential lever

Cyberfeminism, internetkonst och motstånd är temat för den fyra månader långa utställningen "Mozarts ghost". Ida Therén gör ett besök i en utställning där det finns mycket att lära om nätets historia och framtida potential.

”Mozart’s ghost”, installationsvy på Göteborgs konsthall. Foto: Göteborgs konsthall
Läs mer om Vårens konstutställningar 2018

Mycket av den mest intressanta feministiska diskussionen på senare år förs i facebookgrupper och i fora som twitter och instagram. Det är svårt att föreställa sig de senaste årens blixtsnabba framväxt av det intersektionella tänkandet utan redskapen för snabba samtal som internet erbjudit. För den digitalt bevandrade feministen kan det redan kännas som en evighet sedan ”svart feminism” (till skillnad från ”vit feminism” och andra begrepp cementerades i det kollektiva medvetandet, trots att det bara är ett par år sedan begreppet fick ett större genomslag. Ska man vänta på tryckta böcker och tidningar, tar informationsspridningen betydligt längre tid.

Som besökare får i "Mozart’s ghost" man vara med och fundera över internets förändring. Allt från utopiska "Cyborg manifesto" från 1991 med drömmen om internet som en mötesplats fri från kroppens – och könets – sociala begränsningar, till feministiska diskussioner mitt i dataspelet World of Warcraft i ett verk av Angela Washko från 2015.

”Mozart’s ghost”, installationsvy på Göteborgs konsthall.

Foto: Göteborgs konsthall Bild 1 av 4

Silvia Bianchi, ”Culo”.

Foto: Göteborgs konsthall Bild 2 av 4

Militza Monteverde, videostillbild ur ”Forest fantasy”.

Foto: Göteborgs konsthall Bild 3 av 4

Petra Cortright , videostillbild ur ”Cat spirit”.

Foto: Göteborgs konsthall Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X