Annons
X
Annons
X

Drömmar på burk för 250 miljarder

Många av oss använder dagligen produkterna från en jättebransch det sällan talas om: skönhetsindustrin som omsätter 250 miljarder dollar i hela världen. Konsumenterna avstår från dyra impulsköp i krisens spår, annars är trenden mycket mer färg.

Det pudras, sminkas, sprejas och målas – det är ingen hejd på alla viktigheter som måste till innan vi med gott samvete kan möta dagen. Skönhetsindustrin applåderar våra bestyr och putsar på vinstsiffrorna.
Det pudras, sminkas, sprejas och målas – det är ingen hejd på alla viktigheter som måste till innan vi med gott samvete kan möta dagen. Skönhetsindustrin applåderar våra bestyr och putsar på vinstsiffrorna. Foto: SCANPIX

Hur ska vi få henne (ja, det är oftast en hon) att skippa hyllorna i snabbköpet med billigt schampo och lotion i jätteflaskor och istället stanna till vid de exklusiva diskarna i tjusiga varuhus? Det är bara en av frågorna i skönhetsindustrin, som pressats under recessionen.

I den mån denna jätteindustri granskas på näringslivssidorna brukar det handla om de dominerande företagens bokslut (svag tillväxt eller minus förra året) och mer kontroversiella saker som djurförsök i forskningen. Eller, som nu i våras, rubriker i brittisk press om att två ledande märkens påståenden om anti-cellulit-kräm och stärkande schampo var lögnaktiga.

–Vi är fortfarande inte tillbaka där vi var även om en viss uppgång märks, säger Karen Grant, som i många år följt denna industri i analysföretaget NPD Group, om lågkonjunkturen.

Annons
X

Karen Grant tippar att det så viktiga segmentet anti-aging, eller ”stoppa åldrandet” på svenska, som på kort tid vuxit till att omfatta hela två tredjedelar av de dyrare hudkrämerna, tilltar ytterligare.

Finns det något liknande nytt område?

–Ja, även om det kanske inte blir samma storleksordning som anti-aging så är produkter för känslig hy något som kommer. Hälften av alla kvinnor uppger att de lider av detta och jag tror inte att tillverkarna upptäckt detta ännu.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Sedan tillägger Karen Grant, med ett hjärtligt skratt, något viktigt i en industri där man även säljer hopp och drömmar:

    –De kanske inte har känslig hy men de tror att de har det. Och om de upptäcker att det finns produkter som riktar sig direkt till dem kan detta bli stort.

    Marknaden domineras av en handfull globala bjässar, men sedan finns ju hundratals små företag med nischprodukter eller kända modeföretag som har en egen parfym eller make-up. Karen Grant bekräftar den bilden, med anmärkningen att små spännande uppstickare skakat om parfymmarknaden, fast påpekar sedan att betydande olikheter förekommer i olika länder.

    –USA är det enda land där vi märkt svårigheter i doftsegmentet. Försäljningen gick ner med 10 procent förra året medan den låg kvar på samma nivå i Frankrike, trots att totala marknaden är betydligt större där.

    –Hudvårdsprodukter gick väldigt bra i USA, med konkurrens på både massmarknad och prestige, men i Europa var det hårt tryck på prestigesegmentet.

    I denna jämförelse nämner Karen Grant särskilt märket Clinique (ägt av Estée Lauder) med en så stor försäljning lokalt i USA att priserna hålls nere, medan europeiska konsumenter kanske dras till produkter som säljs via apotek. I Kina är, berättar Karen Grant vidare, hudvårdsprodukter allra viktigast, medan parfym och rakvatten proportionellt leder försäljningen i många länder.

    Trots den enorma totala försäljningsvolymen i USA är utläggen per person lägre här och trots Hollywood spelar inte beauty i sig lika stor roll i vardagslivet. Djurrättsaktivisterna är inte heller så inflytelserika, även om det kan bero på att företagen vinnlägger sig om att lyfta fram etik. Karen Grant menar att det gröna tänkandet utvecklats från ekologiskt till icke-skadligt för såväl köpare som naturen.

    En oroväckande utveckling kan vara tecken som tyder på att unga kvinnor köper färre produkter och preparat. Och då undrar man förstås hur det går med männen och pratet om att de börjar bry sig?

    –Än så länge utgör männens andel av marknaden för hudvård bara en hundradel av kvinnornas. Ett antal märken har lanserats men inget av dem har verkligen tagit fart, säger Karen Grant som dock tar fasta på det positiva genom att säga att potentialen sannerligen finns kvar.

    En förfrågan om trenderna 2010 till en företrädare för branschen får följande svar:

    –Hetast just nu är nagellack i regnbågens alla färger. Blå tånaglar, gröna fingrar – även röda läppar har gjort en stark comeback, säger Martina Arfwidson, som tillsammans med sin mor Gun Nowak är grundare och ägare av Face Stockholm med ett 40-tal butiker i flera länder, däribland USA.

    Enligt Martina Arwidson är dagens kunder pålästa och intresserade av föryngring, men förhoppningsvis inte bara av åldersskäl utan även för att, som hon säger, bevara hudens fräschör och styrka.

    –Face Stockholm lanserade den isländska krämen IS för ett år sedan. Den ligger nu bland topparna på vår försäljningslista. I och med succén med IS, som är en avancerad, relativt dyr kräm, har vi lanserat många hudvårdsprodukter med specialinriktning, säger Martina Arfwidson om denna produkt med marina enzymer.

    Annons
    Annons
    X

    Det pudras, sminkas, sprejas och målas – det är ingen hejd på alla viktigheter som måste till innan vi med gott samvete kan möta dagen. Skönhetsindustrin applåderar våra bestyr och putsar på vinstsiffrorna.

    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X