Annons

Timothy Crisp, ”Chimär”Drömlika konstruktioner fängslar med djup svärta

Timothy Crisp, ”Life capsule II”, 2020. Underglasmåleri.
Timothy Crisp, ”Life capsule II”, 2020. Underglasmåleri. Foto: Belenius

Dragningskraften i Timothy Crisps konst utgörs inte minst av det tekniska utförandet – underglasmåleriet. Joanna Persman ser sotiga skapelser som ger intryck av att konstnären plockat upp skuggor och samlat dem bakom glas.

Under strecket
Publicerad

Timothy Crisp, ”Life capsule I”, 2020. Underglasmålning.

Foto: Belenius

Timothy Crisp, ”Fall out”, 2020. Underglasmålning.

Foto: Belenius

Timothy Crisp, ”Chimär”, 2020. Underglasmålning.

Foto: Belenius

Timothy Crisp, ”Isolation”, 2019. Underglasmålning, torrnål.

Glider man fram på en gondol under Suckarnas bro i Venedig är det lätt att drabbas av en rysning inför insikten att just här möts två vitt skilda världar. Bron uppfördes alldeles i början av 1600-talet och ledde från domstolen i Dogepalatset över kanalen Rio di Palazzo till det gamla fängelset. Det var en brygga mellan livet i frihet och fångenskap. Att passagen är så smal gör allt ännu mer laddat. Den vita arkitekturen döljer ett kolsvart mörker.

Där någonstans, i spänningen mellan det ljusa och det dunkla, mellan ute och inne, mellan att vara räddad och att vara inspärrad, rör sig Timothy Crisps senaste verk som visas på galleri Belenius. Med svindlande precision skapar han vidunderliga interiörer – rum som oftast kan bara betraktas inifrån. Rum utan yttre skal eller fasader. Bunkrar som ger skydd, eller tukthus som låser en inne?

Annons
Annons
Annons