Annons

Madame BovaryDrastisk sedekomedi om pengar och passion

Helmon Solomon i titelrollen.
Helmon Solomon i titelrollen. Foto: Mats Bäcker

Vad har man rätt till egentligen? Några snygga kläder på kredit gör väl ingen skada? Emma Bovary vill leva livet fast hon bor på landet. Flauberts 1800-talsroman har blivit en smart, teatral och rolig moralitet.

Under strecket
Publicerad

Jonas Sjöqvist, Ulf Rönnerstrand, Sara Wikström, Victoria Olmarker, Camila Bejarano Wahlgren, Leonard Terfelt och Sara Shirpey i ”Madame Bovary”.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 1

Vad ska man ha Emma Bovary till? Det frågar hon sig själv – och det kan vi alla fråga nu när Folkteatern i Göteborg sätter upp romanen från 1856, som följdes av att författaren Gustave Flaubert åtalades. Han skildrar hur Emma gifter sig med en medioker landsortsdoktor och därefter förgyller sitt händelselösa och knapra liv genom att läsa romaner. Av detta blir hon så bortkollrad att hon tycker sig vara värd all den flärd som böckerna är så fyllda av. Hon börjar köpa kläder och smycken på kredit. Hon sig hän åt den ena älskaren efter den andra. En dag hinner kravbreven ifatt Emma. Det är precis som tv:s ”Lyxfällan”.

Flauberts bok föregår pjäsen ”Shopping and fucking” av Mark Ravenhill, och på sätt och vis är den en urtext som förebådar ”Ett dockhem” av Ibsen – fast där försöker ju Nora betala tillbaka sin skuld. Romanen handlar om passion och pengar, för Emma hänger dessa saker ihop. Det förhöjda liv hon längtar efter ska manifesteras, hon vill göra sig synlig, glittra och vara avundsvärd. Hon följer, helt enkelt, samma mekanismer som många idag.

Annons
Annons
Annons