Recension

Maria KalaniemiDragspelsresa till drömska landskap

Under strecket
Publicerad
Annons

Finlands bästa nutida dragspelerska
Maria Kalaniemi, nyligen utnämnd till konstnärsprofessor, har varit verksam i mer än två decennier i olika genreöverskridande ensembler. Bellow poetry, är hennes första internationella soloalbum. Den har gjort succé och funnits med under flera månader på den europeiska världsmusiklistan.
Maria Kalaniemi sitter ensam på en enkel stol med sitt svarta dragspel, drar stilla efter andan, sluter ögonen, tar ett dissonant ackord och svävar iväg.
Det finns vissa likheter med Anouar Brahems kontemplativa andrum i musiken eller möjligen Erik Satie men Kalaniemi är inte riktigt lika minimalistisk. Lugnet och kontrollen finns där men också utsökta utsmyckningar i musiken.

Hon letar hela tiden nya sound, imiterar fågelsång och har inspirerats av äldre folkmusiker som hon träffat uti bygderna och en finländsk zigensk sång som hon lärt sig från en knastrande lp-skiva. Hon tar oss med på en resa till drömska landskap, till den finska folkmusikens hembygder lågmält och nyanserat.
Låtarna krokar i varandra i långa
flöden. Den melankoliska naturnära nordiska musiken dominerar med utgångspunkt från nationaleposet Kalevala, runosång, pastoraltematik och finsk romsk musik.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons