X
Annons
X
Recension

Dracula ”Dracula” på Operan – mer spektakulärt än spektakel

Vampyrer virvlar och sångare svävar. Det visuella får fullt genomslag i operan "Dracula" och tränger till och med in i musiken.

”Dracula” har världspremiär på Kungliga Operan. Här Jon Nilsson som Quincey, Sanna Gibbs som Lucy, Lars Arvidson som Van Helsing och Johan Edholm som Dr Seward. Foto: Carl Thorborg

När mängden vampyrer nu börjat avta på filmdukar och skärmar, då är det dags för en Draculaopera. Det tar tid att få fram genomarbetad musikdramatik: först idén, därefter librettot, så komponerandet. Sedan ska ju också operahuset säga sitt, och på Kungliga Operan tar sådant lång tid. Victoria Borisova-Ollas var färdig med partituret till ”Dracula” redan 2013.

Ändå har man definitivt fått uppmärksamhet. När hände det senast att nyskriven opera tas upp i de stora nyhetsprogrammen? Men så öppnades ju också genrepet för goth-entusiaster och själva operahuset förvandlades till Vlad III:s borg. En sådan satsning innebär att ribban läggs väldigt högt, så en viss bävan infann sig under vandringen i höstrusket mot Operan. Skräck på operascenen blir gärna självparodi.

”Dracula” har världspremiär på Kungliga Operan. Här Jon Nilsson som Quincey, Sanna Gibbs som Lucy, Lars Arvidson som Van Helsing och Johan Edholm som Dr Seward.

Foto: Carl Thorborg Bild 1 av 2

Joel Annmo som Jonathan.

Foto: Carl Thorborg Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X