Annons
X
Annons
X

Dörrarna på vid gavel för varumärket Loreen

Segern för Loreen i lördags var inte bara historiskt överlägsen - den var också värd miljontals kronor för varumärket Loreen, enligt varumärkesexperten Ulf Hallström.

Loreen segrade i lördagens ESC-final i Baku.
Loreen segrade i lördagens ESC-final i Baku. Foto: AP

– Exakt hur mycket segern är värd för hennes varumärke är svårt att säga, men det är självklart att det handlar om miljoner, säger Ulf Hallström, varumärkesexpert på Lynxeye.

Utöver själva segern lyfter Ulf Hallström också fram Loreens personlighet som värdefull för hennes varumärke.

– Den bild som Loreen ger av sig själv är minst lika intressant som hennes artisteri, när det kommer till hennes varumärke. Och hon verkar ha personliga kvaliteter som är unika i branschen, långt ifrån den genomsnittliga nya artisten. Det är av avgörande betydelse, säger han.

Annons
X

Så varumärkesstrategiskt har hon agerat helt rätt?

– Ja, och det genom att bara vara sig själv. Det är en nyckelfaktor i varumärkessammanhang, att inte försöka härma andra och ta en genomsnittlig väg.

Samtidigt är en seger i Eurovision song contest ingen garanti för någon fortsatt framgång, påpekar Ulf Hallström - det har historien visat.

– Tittar man bakåt finns det två svenska exempel på hur det kan gå. Abba var visserligen ganska stora redan före segern, men den innebar ändå ett avstamp för en otroligt framgångsrik internationell karriär. Bröderna Herrey lyckades däremot inte alls förvalta sin seger på samma sätt, säger han.

Även Stockholm kan gynnas av Loreens seger:

SCHLAGERKALAS VÄRT HUNDRATALS MILJONER.

Enligt musikproducenten Bengt Palmers finns det också ett par andra viktiga ingredienser i Loreens artisteri som gör att framtiden ser lovande ut.

– Hon visade att hon med galans klarar av att vara ensam på scenen, och det imponerar. Hon är också omgiven av mycket bra låtskrivare och det är väldigt viktigt för hennes framtid. Där skiljer hon sig från förra årets segrare Alexander Rybak, säger han.

För att utnyttja helgens seger till fullo gäller det dock att smida medan järnet är varmt, påpekar varumärkesexperten Ulf Hallström.

– Samtidigt måste hon lyssna på sig själv och vara trogen sitt eget inre varumärke. Jag har sett många exempel på individer som har haft för bråttom, med resultatet att det aldrig riktigt lyfter, säger han.

– Men just nu är inte dörrarna bara på glänt, utan på vid gavel, för fortsatt framgång för varumärket Loreen.

Annons
Annons
X

Loreen segrade i lördagens ESC-final i Baku.

Foto: AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X