Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: Donald Trumps sylvassa pil rakt i BMW:s bröst

Trumps påverkan på ekonomin
Foto: Evan Vucci/AP & Maja Suslin/TT

Fotoblixtar smattrade. Bländvita leenden blixtrade. Det var den 16 juni förra året när en miljard skulle investeras och 1 500 mexikaner få jobb.

Fem kostym- och dräktklädda tryckte ner symboliska spadar i backen hos BMW:s stora prestigebygge: En komplett bilfabrik i mexikanska San Luis Potosí, där ”all BMW:s kunskap och kapacitet kommer att visas upp”. Det sade BMW:s produktionsdirektör Oliver Zipse, som stödde sig med rödblommiga kinder mot spaden och log.

Han hade goda anledningar.

Annons
X

En bilarbetare i Mexiko tjänar omkring 5,5 dollar per timme medan en i USA det femdubbla – 28 dollar – enligt Bernard Swiecki, senioranalytiker vid det oberoende Centre for Automotive Research i USA. Lägg till tullfriheten mellan Mexiko och USA genom nordamerikanska frihandelsavtalet Nafta och man inser varför så många börjat producera bilar i Mexiko – för att skeppa dem till USA. I BMW:s fall handlar det om den mindre 3-serien som nu ska börja produceras 2019. Eller?

På måndagen sköt Donald Trump en sylvass pil rakt i BMW:s bröst i en intervju med engelska Times och tyska Bild: Om BMW fullföljer sin plan (de är alltså mitt i sitt miljardbygge) måste de betala 35 procent strafftull på alla BMW-bilar från Mexiko till USA.

Gulp. Som vore världen ett dataspel. Där förutsättningarna kan ändras sekundsnabbt.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Trump känner sig måhända upprymd efter en i hans tycke lyckosam offentlig mobbningskampanj: Han kallade under valkampanjen Fords planer på en ny fabrik i Mexiko för ”en total vanära”. Den 3 januari drog Ford tillbaka beslutet, vilket Trump tog sig äran av, medan Ford hävdade att det berodde på vikande marknad.

    Trump följer helt enkelt en strategi som han lärt sig har fungerat – i alla fall hittills.

    Så kommer den riktigt stora frågan: Vad händer med existerande fabriker? Sedan 2010 har nio globala bilbolag investerat mer än 24 miljarder dollar i Mexiko.

    Den koncern som är mest utsatt är problemtyngda Volkswagen. År 2015 sålde man nära 610 000 bilar i USA, men 450 000 av dem kom från Mexiko och bara drygt 80 000 tillverkades i landet. Koncernen har så sent som i september utökat kapaciteten i Mexiko med ytterligare en fabrik för 150 000 bilar när man i september invigde Audis nya fabrik i Puebla där suven Q5 som testas i detta nummer produceras. Än så länge.

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Foto: Evan Vucci/AP & Maja Suslin/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X