Annons
Recension

Don Quijote (nypremiär)Don Quijote med styrka och elegans

Foto: Hans Nilsson
Under strecket
Publicerad

Kungliga Baletten har haft ett starkt spelår, med nya svenska helaftonsverk.  Balettchefen Johannes Öhman har förlängt sitt förordnande. Nypremiären på Rudolf Nurejevs version av Marius Petipas klassiker ”Don Quijote” – från 1869 respektive 1960 – är ett led i Öhmans lovvärda strävan att ”försvara det klassiska ­arvet”. Baletten har inte spelats sedan 1994 och mycket har förändrats. Då fanns en kader av dansare skolade i den dramatiska danstraditionen. Karismatiska artister som Jan-Erik Wikström och Madeleine Onne tog kärleksparet Kitri-Basilio till bejublat gästspel i London.

Öhman medverkade själv i föreställningar på 1990-talet. Till årets iscensättning har han värvat stjärndansaren Laurent Hilaire, som i många år arbetade nära Nurejev på Parisoperan. ­Resultatet är en vårdad, stiltrogen föreställning som har sin styrka mer i teknik och samordning än i personteckning och dramatisk nerv. Spansk kolorit förstärkt av solfjädrar och kastanjetter i den slösande rika kostymprakten och scenografin. ­

Annons
Annons
Annons