X
Annons
X
Recension

Modern Art – Stockholm 1977 Don Cherrys melodier är fantastiska

Tillbaka i Stockholm 1977 vill trumpetaren Don Cherry ivrigt dela med sig av sin nya musik. Han har just spelat in det fusionsbetonade albumet ”Hear & Now” i New York, producerat av Narada Michael Walden och inspelat med bland andra saxofonisten Michael Brecker. Det är låtar från detta som står i centrum när han spelar på Moderna museet i januari, en konsert som bildar det nya albumet ”Modern Art”. Med sig i det tillfälliga bandet har Cherry bland andra demongitarristen Georg ”Jojje” Wadenius, slagverkaren Per Tjernberg, flöjtisten Tommy Koverhult, Peter Ek (då Ragnarsson) på tablas med mera. Men så mycket av ”Hear & Nows” välproducerade rock-funk-jazz- fusion finns inte kvar, snarare är det en ledig ”unplugged” version som framförs, vilket Tjernberg träffande skriver i omslagshäftet.

Runt de tydliga melodierna kretsar oftast smakfullt återhållna improvisationer. Wadenius plockar rytmiskt funkaktiga klanger på gitarren, Eks tablas ger en klart österländsk touch och Cherry växlar mellan trumpet, piano, flöjter och sång. Stundtals är det suggestivt och bra, som i den sakta malande ”Meditation” där både Cherry och Koverhult är lysande.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X