X
Annons
X
Recension

Don Carlo ”Don Carlo” ett kraftprov för Opera på Skäret

Verdis musik flödar av känslor och melodier som biter sig fast. SvD:s Karin Helander ser en föreställning som inte verkar helt färdig vid premiären, men där det finns både scener och sångare med lyskraft.

Charlotta Larsson som Elisabetta.
Charlotta Larsson som Elisabetta. Foto: Andreas Hylthén

Verdis grand opéra ”Don Carlo(s)”, baserad på Schillers frihetsdrama, kokar av patos, passion, förtryck och frihetslängtan. Storslagna körscener kontrasterar mot djupdykningar i själens dunkla rum. Verdis musik flödar av känslor och melodier som biter sig fast, inte minst i de många duetterna. Det är ett kraftprov för Opera på Skäret att ta sig an detta krävande verk.

Handlingen utspelas i 1500-talets och inkvisitionens Spanien. Huvudpersonerna binds samman genom krigen mellan Spanien och Frankrike, Flanderns kamp för självständighet och privata relationer. Don Carlo älskar den franska prinsessan Elisabetta, men hon tvingas av politiska skäl gifta sig med hans far, den spanske kungen Filippo II.

Charlotta Larsson som Elisabetta.

Foto: Andreas Hylthén Bild 1 av 4

Alejandro Roy, Matteo Jin och Siv Oda Hagerupse.

Foto: Andreas Hylthén Bild 2 av 4

Charlotta Larsson och Alejandro Roy.

Foto: Andreas Hylthén Bild 3 av 4

Karl Huml och kören.

Foto: Andreas Hylthén Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X