Annons

AccusedDomstolsdrama om olydnad bränner inte till

Sopranen Anu Komsi  i Magnus Lindbergs ”Accused”.
Sopranen Anu Komsi i Magnus Lindbergs ”Accused”. Foto: Jan-Olav Wedin

Ett musikaliskt triangeldrama om civil olydnad borde ha brännande aktualitet. Ändå övertygas SvD:s recensent inte av Magnus Lindbergs hjältekantat ”Accused”.

Under strecket
Publicerad

Dirigenten Sakari Oramo och sopranen Anu Komsi.

Foto: Jan-Olav WedinBild 1 av 1

Konfrontationen mellan individen och statsmakten utspelar sig just nu runtom i världen i dramatiska bataljer, där civil olydnad och kampen för det fria ordet bemöts med våld. Det är en arketypisk kamp, som får en mer lågmäld dramaturgi när den flyttar in i rättegångssalen – något som den finländske tonsättaren Magnus Lindberg tagit vara på i sin melodramatiska hjältekantat från 2015. Lindberg har valt tre dialoger mellan den anklagade och åklagaren: ett förhör i revolutionens Frankrike 1795, ett Stasi-förhör på 1960-talet och ett knutet till Wikileaks-affären 2011. Samtliga roller gestaltas av en hög, lyrisk koloratursopran, ursprungligen Barbara Hannigan, men i Konserthuset är det Anu Komsi.

Det är en jätteorkester som den kvinnliga protagonisten konfronterar – så massiv att hon nästan inte hörs när hon tävlar i den lägre tessituran. Rösten kråmar sig och klättrar i stratosfäriska register som om det gällde en uppgörelse mellan två älskande, med kromatiska, dubbeltydiga glidningar som ibland punkteras av kraftfulla insatser från Kungliga Filharmonikernas brassektion. Tonspråket pendlar mellan kitschig Strauss-pastisch, impressionism och smörig filmmusik, med citat ur Manuel de Fallas opera ”El amor brujo”.

Annons
Annons
Annons