Annons
X
Annons
X

Domen dröjer för Antonov

På tisdagen steg förvirringen till nya höjder. Grundfrågan kokas ner till om Vladimir Antonov kan släppas in som ägare i Saab. Alla ansvariga tycks gå i otakt. Nu är risken att kon dör medan gräset växer.

Riksgäldens chef Bo Lundgren uttalar sig för det samlade medieuppbådet på Riksgäldens kontor i centrala Stockholm på tisdagen.
Riksgäldens chef Bo Lundgren uttalar sig för det samlade medieuppbådet på Riksgäldens kontor i centrala Stockholm på tisdagen. Foto: CLAUDIO BRESCIANI / SCANPIX

Alla skyller på alla. Pressmeddelanden ven i luften. I går var en av de mest förvirrade dagarna i hela Saabaffären och alla turer kokar ner till en sak: Om den ryske bankiren Vladimir Antonov ska tillåtas inträde i Saab.

Det var just var det som det handlade om ett par minuter innan klockan 19 igår kväll när riksgäldsdirektören Bo Lundgren gick ut till några få journalister som idogt väntat hela dagen.

Lundgren hade äntligen fått träffa Vladimir Antonov, inför Riksgäldens ägarprövning. Bo Lundgren ville inte ge några kommentarer men sade att Riksgälden nu ska jobba snabbt för att få ett underlag - som regeringen ska besluta om. Han ville inte säga någon tidpunkt.

Annons
X

Men denna ägarprövning kan vara förgäves. Saab måste nämligen först få in pengar för att starta produktionen. Snabbt.

Låt oss åter ta grunderna.

Saab har akut kassakris för att man inte sålt nog många bilar. För att få in pengar jobbas det nu i två processer.

Steg ett är en akut penninginjektion för att betala leverantörer och få igång fabriken. Saab är belånat upp till taknocken med EIB-lånet på 400 miljoner euro, som bara kan användas till utvecklingsprojekt. Nu försöker man minska lånet för att frigöra sin fabriksfastighet, som sedan ska säljas till Vladimir Antonov. Allt för att få in 270 miljoner kronor snabbt. Här ska regeringen, EIB, och GM ha ett ord med i laget.

Steg två är mer långsiktigt. Och det var det som Riksgäldens möte i går afton handlade om - att få in Antonov som ägare. Han har då lovat att lägga in en halv miljard kronor. Men det kommer inte att räcka. Därför förhandlar Victor Muller också, enligt egen utsago, med kinesiska biltillverkare vilken kommer att ta lång tid.

Vad hände då i går?

När det gäller ”första steget ” - att sälja fabrikslokalerna - har regeringen redan sagt ja. Det gjorde även EIB, men lade till sylvassa motkrav som ännu till stor del är okända men som Saab och Antonov uppger blir omöjliga att uppfylla. Bland annat måste Saab säga upp hela sitt EIB-lån med kort varsel. Ansvariga inom Saab och EIB hade igår telefonmöte. Efter det sade EIB att man ännu inte fått klart besked - från GM.

GM? Jo, de äger fotfarande preferensaktier för 326 miljoner kronor (som är som ett slags lån) i Saab och säljer mycket delar till Saab. Inte minst var det GM som en gång inte ville ha in Antonov som ägare.

Men enligt flera källor är Saab en icke-fråga för GM. Däremot har GM-organisationen bytts ut och ingen vet riktigt var besluten om Saab fattas. Det står klart är att det finns olika interna viljor. Där stod likviditetsfrågan i går afton.

Ägarfrågan tog ett litet steg framåt i och med Antonovmötet, men är långtifrån färdig.

Samtidigt tickar klockan för Saab.

Och samtidigt undrar många - varför ska egentligen regeringen och riksgälden vara inblandade? Varför ska vi skattebetalare riskera pengar för ett krisande bolag där Victor Muller skamlöst plockade ut över 10 miljoner kronor i bonus och aktier i?

Svaret stavas EIB-lån. Det som kom till hösten 2008 som ett sätt för EU-kommissionen att låta fordonsindustrin få lån på i igenfrusen bankmarknad. Regeringen kunde då tänka sig att garantera Saabs lån. ”Till fullgoda säkerheter” har det ekat genom Saabkrisen. Säkerheterna ligger främst i Saabs reservdelsförsäljning - ett eget dotterbolag som förra året omsatte 2 miljarder kronor och tjänade nära 400 miljoner kronor - faktiskt den enda del inom Saab/Spyker som går med vinst. Det bolag ska regeringen snabbt som attan kunna sälja.

Hur går det nu då?

En sak vet vi som inte bådar gott. Att få in Antonov som ägare kräver godkännande från samtliga parter – EIB, regeringen, Riksgälden och GM. Alla har dessutom vetorätt. EIB:s hårda linje har, enligt källor, med Antonov att göra.

Hela Saabs överlevnad, både på kort och lång sikt, verkar nu bero på om Vladimir Antonov kan rentvå sig.

Annons
Annons
X

Riksgäldens chef Bo Lundgren uttalar sig för det samlade medieuppbådet på Riksgäldens kontor i centrala Stockholm på tisdagen.

Foto: CLAUDIO BRESCIANI / SCANPIX Bild 1 av 3

Vladimir Antonov.

Foto: JONAS FRÖBERG Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X