Annons

White wallDomedagsstämning i serie med tillkämpad premiss

Vera Vitali.
Vera Vitali. Foto: SVT

Den klaustrofobiska iscensättningen är tilltalande men kvalitéerna överväger bara nätt och jämnt i ”White wall”.

Under strecket
Publicerad
Foto: SVT

Har jag omedvetet längtat efter en thrillerserie i norrbottnisk gruvmiljö ända sedan det sista avsnittet av ”Midnattssol” klingade ut i min tv hösten 2016? Kanske, jag uppskattar definitivt detta likartade upplägg. ”White wall” innehåller dock varken ritualmord (inte de första fyra avsnitten i alla fall), franska kriminalpoliser med tungt privat bagage eller alltför uppenbart säljande fjällvyer. Däremot miljöaktivister, ond bråd död djupt under markytan och frågetecken som måste rätas ut innan Något Mycket Värre händer. Skillnaden handlar delvis om budget (här har SVT inte samproducerat med franska Canal + utan med finska YLE) men ”White wall” lutar också mer åt avskalat drama med en touch av sci-fi, än exotiserande spänningsaction. 

”Den vita väggen” består av en gnistrande bergart av okänt ursprung som hittas nere i den gruva som är på väg att nyöppna som slutförvar för radioaktivt avfall. När en mystisk dödsolycka inträffar i samband med en sista sprängning före invigningen, pressas projektledaren Lars (Aksel Hennie, stjärna i Norge men ett rätt så oskrivet blad för svenska tittare) av ägarna att allt ska löpa på enligt tidsplanen ändå.

Annons
Annons
Annons