Lydia Sandgren:Döma eller dömas är den stora frågan för Camus

Förbindelser till Albert Camus egna erfarenheter finns det gott om i hans roman ”Fallet”, konstaterar artikelförfattaren Lydia Sandgren.
Förbindelser till Albert Camus egna erfarenheter finns det gott om i hans roman ”Fallet”, konstaterar artikelförfattaren Lydia Sandgren. Foto: TT, Lisa Arfwidson

Förr eller senare tvingas den dömande läsaren vända blicken mot sig själv. Med vilken rätt dömer man den andre? Vad innebär det att vara skyldig? Vem ska fördela skulden? Albert Camus roman ”Fallet” kretsar kring den ofrånkomliga domen.

Under strecket
Publicerad
Annons

På 1950-talet hade Albert Camus några mörka år. Allt oftare hörde vännerna honom klaga över att han inte kunde skriva. Författaren, född 1913 i ett arbetarklasshem i Alger, var vid det här laget berömd. Han hade slagit igenom med ”Främlingen” 1942 och haft stor framgång med ”Pesten” 1947. Därtill hade han åstadkommit flertalet pjäser, artiklar och essäer. Hans böcker sålde i stora upplagor, han hade en självklar plats i Frankrikes kultursfär, han var uppskattad och eftersökt – men under åren som föregick romanen ”Fallet” var han alltså i dåligt fysiskt och psykiskt skick. 

Annons
Annons
Annons