Efter reklamen visas:
Tinderekonomin TOPPVIDEO 2

Dolt system styr lyckan på Tinder – drar in miljarder

Tinder har skapat en miljardmarknad, byggd på ytlighet och hemliga algoritmer. Många användare vill sluta – men återvänder gång på gång. SvD synar dejtingappens mörka baksida.

Uppdaterad
Publicerad

Det är tisdag kväll, klockan närmar sig nio och Viktor Adolphson sitter i soffan i vardagsrummet. Villan i Huddinge är stilla. Barnen har somnat, disken är undanplockad och tv:n står på i bakgrunden. Viktor Adolphson har den svarta mobiltelefonen i ena handen och drar vant tummen över skärmen.

Dejtingappen Tinder visar ansikte efter ansikte: leende kvinnor med en drink i handen, med armen om en vän, på semester. Han stannar upp vid någon bild, väljer bort de flesta. Efter ett tag dyker ett meddelande upp på skärmen: ”det finns ingen ny person i din närhet”.