Dollarn och bra priser lyfter H&M

Finansmarknaden applåderade klädkedjan H & M:s resultat och aktien tog i går ett glädje- skutt på börsen. Orsaken var inte bara en stark rapport utan också att försäljningen steg med 20 procent i mars.

Under strecket
Publicerad
H & M ska öppna 61 nya butiker under andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.

H & M ska öppna 61 nya butiker under andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.

Annons

Klädjätten kan glädjas åt en vinstökning på 29 procent under december till februari, det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Det innebär ett resultat före skatt på 2,3 miljarder kronor. Samtidigt ökade försäljningen med 7 procent till 12,6 miljarder.

Rolf Eriksen, vd för H & M, var också påtagligt nöjd med resultatet. Hans förklaring till framgången är att den låga dollarkursen sänkt inköpspriserna samtidigt som storleken och
sammansättningen av varulagret legat rätt.
– Vi har haft färre reor och sålt fler varor till fullt pris.
Inte minst gladdes Rolf Eriksen åt att första kvartalet i år börjat så bra och att kunderna gjort tummen upp för vårkollektionen.
Lönsamheten mäts också
i bruttomarginalerna och där
redovisar H & M mycket starka siffror, 56,8 procent jämfört med
53,7 procent under samma period förra året.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons