Doldis som inte samlar damm

Det är tionde gången gillt för Gunnar Löberg när hans verk nu ställs ut på Konstnärshuset i Stockholm. Ändå är han en doldis. –Han var en särling med bacillskräck, som inte sålde sina tavlor till vem som helst, men det är fantastiskt att kunna visa något så egen­artat, säger utställningsansvarige Joakim Geiger.

Under strecket
Publicerad
Niclas Östlind och Joakim Geiger hänger Gunnar Löberg-utställningen på Konstnärshuset i Stockholm. I förgrunden målningen Trädstammar.

Niclas Östlind och Joakim Geiger hänger Gunnar Löberg-utställningen på Konstnärshuset i Stockholm. I förgrunden målningen Trädstammar.

Foto: DAN HANSSON
Annons

Gunnar Löbergs (1893–1950) tavlor är tydligt märkta med ”Får ej dammas”. Och eftersom denna egensinniga konstnär såg till att alltid få sin vilja igenom skapade han också en speciell upphängning till sina verk. Två snören gav tavlan en ordentlig lutning, vilket i sin tur gör att det illasinnade dammet inte kunde fästa i den klibbiga kaskad av färg som kommit att bli Löbergs främsta kännetecken. Han var en konstnär som ville beröra, och under den glättiga ytan fanns en mycket udda personlighet.

–Många av Löbergs främsta verk är en fin balansgång, ofta på gränsen till det vi kallar ”Hötorgskonst”, säger Joakim Geiger.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons