Annons
Danh Vo.
Danh Vo. Foto: Staffan Löwstedt

Dokusåpastjärnan som golvar konsteliten

Han är båtflyktingen som via dokusåpan Villa Medusa lyckats ta sig hela vägen till Guggenheim och Venedigbiennalen. Konstnären Danh Vo växte upp helt utan historia. Och hans nya berättelse provocerar.

Publicerad

På golvet ligger Frihetsgudinnans vänsterhand, men utan tumme. Lite längre fram väntar en dissekerad ljuskrona som bevittnat ett världshistoriskt möte, något vi får anledning att återkomma till. Inramade pennspetsar, guldpläterade ölkartonger, ett avskedsbrev från en dödsdömd missionär skickat till hans far, stoppningen från en stol vars läder nötts av president Kennedy, UNA-bombaren Ted Kaczynskis skrivmaskin ...

Föremålen är en del av den danska konstnären Danh Vos hyllade utställning ”Take my breath away” som visats på Guggenheim i New York och SMK i Köpenhamn. Några av verken fanns också med när Vo för fyra år sedan representerade Danmark på Venedigbiennalen. Dansk-vietnamesiska Danh Vo (uttalas ungefär Jann Vå) har det senaste decenniet seglat upp som en favorit bland såväl kritiker som samlare och när årets upplaga av ”La Biennale” öppnade den 11 maj var 44-åringen tillbaka, nu som ett av de största namnen på huvudutställningen. Årets tema, ”May you live in interesting times”, känns passande för en konstnär som utforskat ett antal intressanta, ofta i bemärkelsen kaotiska och våldsamma, tidsepoker.

Danh Vo deltar i Venedigbiennalens huvudutställning, i såväl biennalparken Giardini som på Arsenaleområdet, Venedigs gamla skeppsvarv.

Foto: Andrea Avezzù Bild 1 av 8

”We the people” (2011–16) är en fullskalig kopia av Frihetsgudinnan som består av runt 300 delar vilka finns på olika håll i världen.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 2 av 8

“Jag har inga minnen från Vietnam, jag trodde alltid att det var svartvitt eftersom de få foton mina föräldrar hade var svartvita.”

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 8

“Det var länge sedan jag slutade fundera över vad människor skulle tycka. Du kan inte kontrollera hur människor ser på ett verk”, säger Danh Vo.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 4 av 8

Detalj ur ”We the people”.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 5 av 8

En av kristallkronorna som hängde ovanför bordet i Paris där undertecknandet av fredsfördraget, som var tänkt att sätta punkt för Vietnamkriget, ägde rum 1973. Avtalet blev ett misslyckande.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 6 av 8

Oma Totem, 2009. Även Danh Vos mormor flydde, hon hamnade i Tyskland och fick som nyanländ flykting ett startpaket från en katolsk hjälporganisation bestående av ett kylskåp, en tvättmaskin, en tv och ett krucifix.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 7 av 8

”Jag är inte så bra på färg, det ser du på utställningen. Jag tänker inte så mycket på färg men jag gillar körsbärsblom och jakaranda.”

Foto: Staffan Löwstedt Bild 8 av 8