Doggy bag på väg in i finrummet

Matsvinnet är stort även på exklusiva restauranger. Men det blir allt vanligare att kunderna ber om en doggybag till sina rester. På restaurang J i Nacka har man tagit fram en miljövänlig matlåda.

Under strecket
Publicerad
Kajsa Axbåge, köksmästare på restaurang J, tycker att gästerna är i sin fulla rätt att be om en matlåda till resterna.
”Går du in i en affär och köper en tröja vill du ha med den hem, du har ju betalat den”, säger hon.

Kajsa Axbåge, köksmästare på restaurang J, tycker att gästerna är i sin fulla rätt att be om en matlåda till resterna. ”Går du in i en affär och köper en tröja vill du ha med den hem, du har ju betalat den”, säger hon.

Foto: SIMON PAULIN
Annons

SvD har i flera artiklar rapporterat om matsvinnet i matbutiker och hushåll. Det krävs stora mängder energi att framställa livsmedel, en påverkan på miljön som görs helt i onödan om maten hamnar i soptunnan.

Även på restauranger slängs mycket mat. Samtidigt pekar trenden mot att kunderna oftare ber om att få ta med sig resterna i en så kallad doggy bag. I USA har det länge varit en självklarhet att ta hem överbliven mat medan det i Sverige framför allt gällt enklare rätter, som pizza. Men nu erbjuder även finare restauranger doggy bags. Den som besöker Operabaren eller Mathias Dahlgren och inte orkar äta upp får gärna ta med maten hem.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons