Dödsstöten när GM behöll Opel

Saabs öde kan ha beseglats redan när General Motors valde att behålla Opel. Flera källor uppger för SvD att biljätten inte ville sälja Saab eftersom nya 9-5 delar plattform med en av GM:s andra bilar, Opel Insignia.

Under strecket
Publicerad
ADAM IHSE/SCANPIX
Foto: ADAM IHSE/SCANPIX
Annons

Tidigt i fredags morse skulle ledningen för Spyker, förhandlare från General Motors (GM) och Saab träffas på ett advokatkontor i Stockholm för att underteckna ett stort antal avtal som en del i en affär mellan GM och Spyker. Från Saabledningen uppfattades det som att allt var klart. Nu återstod bara lånet från Europeiska Investeringsbanken (EIB). Sedan var räddningen i hamn. Beskedet från GM om att lägga ned Saab kom som en blixt från klart himmel.

Osäkerheter kring lånet har pekats ut som ett avgörande hinder, men personer med insyn i processen både från Saab och andra håll säger att så inte var fallet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons