Annons

Mozarts RequiemDödsmässa som sprider livskraft i mörkret

 Jing Yi Wang och Yiorgos Pelagias i ”Mozarts Requiem”,  koreografi av Örjan Andersson med Skånes dansteater, Malmö Operakör och Operaorkester.
Jing Yi Wang och Yiorgos Pelagias i ”Mozarts Requiem”, koreografi av Örjan Andersson med Skånes dansteater, Malmö Operakör och Operaorkester. Foto: Mats Bäcker

En själamässa full av liv och energi – Skånes dansteater och Malmö Opera samlar sig till ett innerligt allkonstverk.

Under strecket
Publicerad

Bente Lykke Møllers breda, vita trappa dominerar scenbilden i ”Mozarts Requiem”.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 2

Emma Välimäki (längst fram) har en särskild lyster.

Foto: Mats Bäcker Bild 2 av 2

Det känns en aning makabert att bevista premiären på en dödsmässa i Malmö i dessa dagar av dödsskjutningar och sprängdåd. Men den märkliga tajmningen för Skånes dansteaters version av ”Mozarts Requiem” kan också ses som en innerlig bön om nåd och lovsång till livet självt. Det är åtminstone så som detta mäktiga allkonstverk framstår, med 55 dansare, körsångare och sångsolister på scenen och en nästan mjukt nyanserad orkester i diket under Olof Bomans lyhörda ledning.

Örjan Anderssons koreografiska relation med Skånes dansteater är lång och omfattar verk till musik av Sjostakovitj och Stravinskij. Under årens lopp har den klassiska musiken (Bach, Beethoven) följt Andersson och framhävt både hans lekfulla sätt att närma sig existentiella frågor och förmågan att komponera såväl dansande som musicerande kroppar i tid och rum.

Annons
Annons
Annons